Dit is het voertuig dat zal dienen als het belangrijkste personenvervoermiddel tijdens de Olympische en Paralympische Zomerspelen van Parijs in 2024: de nieuwe generatie van de Toyota APM, een afkorting voor Accessible People Mover.

Van 28 augustus tot en met 8 september 2024 vinden de Paralympische Zomerspelen plaats in een stad waarin mobiliteit sterk onder druk staat door het autovrij willen maken van de binnenstad en het Klimaatakkoord van Parijs. Ook moet iedereen tijdens deze grote evenementen toegankelijk kunnen reizen.

Jetze Plat met de Toyota APM (2024) (© Toyota)

Mobiliteitspartner

Om alle bezoekers en atleten tijdens de Zomerspelen op de gewenste locaties te krijgen, heeft Toyota zich aangesloten als officiële mobiliteitspartner. Dat houdt in dat Toyota tijdens de Olympische én Paralympische Spelen in Parijs mobiliteitsoplossingen biedt voor alle mensen. Daarvoor stelt Toyota 250 rolstoeltoegankelijke APM's beschikbaar. Ook komen er 150 rolstoeltoegankelijke, elektrisch aangedreven Toyota’s Proace Verso en 150 Toyota e-puller elektrische handbikes (zie onderstaande foto's). In het persbericht van Toyota lees je meer over de e-puller.

(© Toyota)
(© Toyota)
 
 

Toyota APM 2024

De APM die in 2020 bij de Spelen in Tokio is gebruikt, heeft Toyota – op basis van de ervaringen tijdens dat evenement – in Europa opnieuw ontwikkeld en hier ook in productie genomen. Op de impressies zie je dus een nieuwe generatie Toyota APM, gepresenteerd tijdens het Kenshiki Forum in Brussel.

De Toyota APM 2024 heeft een topsnelheid van 20 km/u en heeft een rijbereik van 100 km/u. Het opladen van het accupakket neemt met 220V ongeveer 5 uur in beslag. Het voertuig is 3,7 meter lang, 1,66 meter breed en 1,97 meter hoog.

Toyota APM (2024) (© Toyota)

Handigere oprijplaat

Aan boord heeft de Toyota APM opklapstoelen, zodat passagiers in een rolstoel ook eenvoudig aan boord kunnen komen. Ten opzichte van het eerste ontwerp heeft Toyota veel geleerd. De oprijplaat voor een rolstoel was bij het eerste ontwerp lastig te bedienen. Je had er zelfs twee personen voor nodig om hem terug in te schuiven. Dat heeft Toyota opgelost. In het nieuwe ontwerp schuift de oprijplaat eenvoudig in zonder al te veel moeite. De gele buizenframes aan de zijkant zijn kantelbaar om het instappen te vergemakkelijken.

 

Bron: AutoRAI

Altijd op de hoogte blijven?