In de laatste Mens en Auto-aflevering van dit jubileumjaar een terugblik, én een blik op de toekomst. Bevermedewerkers over excellent opereren op het snijvlak van de klant met zijn of haar beperking, zijn mobiliteitsbehoefte en de voortschrijdende mogelijkheden van de autoaanpastechniek.

Die mogelijkheden waren vijftig jaar geleden nog beperkt. Tonnie Schouten weet dat. Hij begon destijds als zestienjarige. “Ik heb alles in de praktijk geleerd. Er was alleen de DAF 33. Die had namelijk een automaat, de beroemde Variomatic. De stuurbekrachtiging bijvoorbeeld haalden we uit andere autotypes, en die pasten we dan aan. Pas in de jaren tachtig en negentig kwamen er steeds meer auto’s op de markt met automatische versnelling. Er was nog nauwelijks elektronica in een auto, dus je moest alles met kabels doen.”

Tommy Kuster is vestigingsmanager bij Bever te Andelst. “Er is inderdaad enorm veel veranderd,” zegt hij. “We zijn klaar voor de toekomst. We hebben sinds 15 mei een nieuw pand. We hebben nu meer ruimte, en dat spaart veel tijd uit, want je hoeft niet steeds auto’s te verplaatsen. Bovendien hebben we nu ook een goede presentatieruimte. Dat is belangrijk, bijvoorbeeld voor de groepen arbeidsdeskundigen van het UWV die bij ons langskomen. Ook kunnen nu de occasions binnen staan.”

Vol met software

Jeroen van der Broek, directeur van Bever: “Zoals dat vaak gaat: nieuwe mogelijkheden brengen ook moeilijkheden met zich mee. De auto’s van tegenwoordig zitten vol met software. Dat kan makkelijker zijn, want je kunt allerlei functies met schakelingen laten bedienen. Maar de autofabrikanten hebben ervoor gezorgd dat hun software min of meer op slot zit. Logisch: ze willen niet dat een hacker zomaar hun auto’s gaat saboteren. Dat maakt het voor ons lastig om functies te integreren. Denk maar eens aan wat er allemaal mogelijk is met spraakherkenning. Dat kan iemand met een beperking enorm helpen om de auto efficiënter te bedienen.”

Tommy: “Bij Bever Car Products zitten gelukkig engineers die verstand hebben van software. Bij alle nieuwe populaire modellen gaan zij aan de slag met de inpassing van onze producten in die software. Bij populaire auto’s, zoals de Volkswagen Golf, hebben we bepaalde veelvoorkomende aanpassingen op voorraad. Die worden overigens ook aan andere aanpasbedrijven toegeleverd, waaronder buitenlandse.”

Tonnie en leerling Tonnie instrueert een leerling. "Dit vak leer je in de praktijk." (© Richard van Herwaarden)

Adviseurs

De adviseurs van Bever spelen een essentiële rol. Jeroen: ”Absoluut. Zij moeten inzicht hebben in wat iemand met een specifieke beperking nodig heeft, en ze moeten ook weten wat er mogelijk is. Die beide aspecten gecombineerd zorgen voor de optimale auto. Een voorbeeld. Heeft iemand een progressieve aandoening? Dan moet je nu alvast rekening houden met de prognose. Als je weet dat je waarschijnlijk over drie jaar van de personenauto naar een bus toegaat, dan is het misschien wijs om nu al voor een bus te kiezen.”

Tonnie: “Dat bestond vroeger helemaal niet, dat je met je rolstoel en al achter het stuur van een bus kon rijden. Dat is pas gekomen toen er ook bussen met een automatische versnellingsbak kwamen…”

Jeroen: “Voor onze klanten, zeker voor wie voor het eerst gaat rijden, is de doorlooptijd belangrijk. Die is natuurlijk langer dan bij een standaardauto, maar we proberen die zo kort mogelijk te houden.”

Tommy: “Een van mijn taken is dat we proberen een perfecte planning te hebben. Dat kunnen we bereiken door van tevoren goed te calculeren hoelang de verschillende werkzaamheden duren. Vertragingen willen we niet, want die werken door en dat is erg vervelend voor de klanten. Wij zijn ook afhankelijk van het tijdstip waarop een dealer de nieuwe auto aflevert. Als dat later is dan gepland, hebben wij een probleem. Maar gelukkig wordt er soms ook eerder geleverd. Dat geeft ons dan juist weer wat meer speelruimte.”

Jeroen: “De klant moet van onze interne organisatie zo weinig mogelijk merken. Want de basis van Bever Autoaanpassingen is dat we de klant centraal stellen. Dat willen we tot in elk detail van de bedrijfsvoering doorvoeren: het moet hier voelen als een warm bad.”

Tommie: “Dat was vijftig jaar geleden ook al zo, al waren er toen minder technische mogelijkheden. Daarom kunnen we ook zo lang bestaan.”

Deze pagina wordt u aangeboden door Bever Autoaanpassingen.

Altijd op de hoogte blijven?