Jorrit en Maarten, die door een spierziekte in een rolstoel zitten, keken wekenlang uit naar hun vakantie in Portugal. Ondanks groen licht van Transavia werden ze afgelopen zaterdag geweigerd. "We werden van het vliegtuig weggehaald." Dat meldt het AD.

Jorrit en Maarten waren er helemaal klaar voor. Na weken voorbereiding zouden ze afgelopen zaterdag naar de Algarve vliegen voor hun vakantie. Beiden lijden aan de progressieve spierziekte Duchenne en zitten in een rolstoel. Dat betekent dat ze altijd alles tot in de puntjes moeten voorbereiden. Dat hadden ze dan ook gedaan.

'Geen probleem'

"We hebben bij Transavia bij het boeken van ons ticket naar Faro meerdere keren aangegeven dat we in een rolstoel zitten", vertelt Jorrit (33). Zowel online als telefonisch. Geen enkel probleem, klonk het vanaf het hoofdkantoor van de vliegmaatschappij steeds. Maar dat viel eenmaal op Rotterdam The Hague Airport vies tegen. Jorrit: "Bij de gate wist niemand ergens van. Ter plekke belden ze naar het hoofdkantoor en het was weer akkoord. Maar eenmaal bij het vliegtuig buiten werden we weggehaald."

Toch te zwaar

De heren werd verteld dat de rolstoel te groot was. Opvallend, omdat ze meermaals de maten hadden doorgegeven. "Daardoor zouden ze de rolstoel op zijn kant moeten draaien en dat wilden ze niet doen. Het argument? De rolstoel zou te zwaar zijn, zodat het te lang ging duren en er te veel vertraging zou worden opgelopen.” Dat gebeurde allemaal in overleg met de piloot, vertelt Jorrit. De vrienden hadden ook twee begeleiders mee die hen een zorgeloze vakantie moesten geven. Maar het bleek dus al snel een enkeltje terug naar de vertrekhal.

Mentale tik

"Het is een enorme klap voor ons. Weer iets dat je niet kunt. Zorgeloos op vakantie gaan is er dus ook niet meer bij. We waren woest, maar we hadden geen poot om op te staan”, aldus Jorrit. "Iedere keer weer die mentale tik dat je er eigenlijk niet bij hoort."

Dagelijkse praktijk

Het gebeurt hem ook geregeld in de horeca of met taxichauffeurs. Mensen met een rolstoel worden als lastig ervaren, omdat ze gedoe opleveren zonder dat er iets geprobeerd wordt, zo vat Jorrit de dagelijkse praktijk samen. "Dit incident staat symbool voor het totale gebrek aan inclusiviteit van veel instanties, met name in de luchtvaart", vindt Jorrit.

Auto

Uiteindelijk heeft hij besloten donderdag per auto de lange reis richting Portugal te gaan maken. Dat loopt natuurlijk flink in de papieren. "Twee extra overnachtingen, benzine, kosten van de auto, noem maar op", zegt hij. Jorrit gaat ervan uit dat Transavia op zijn minst die meerkosten nog zal vergoeden.

Met man en macht geprobeerd

In een reactie betreurt Transavia de gang van zaken. "Onze afhandelaar op Rotterdam The Hague Airport heeft met man en macht geprobeerd de rolstoelen aan boord te krijgen. Helaas pasten deze gewoonweg niet in het vliegtuig. We bieden onze excuses aan voor deze situatie en betreuren het dat dit niet de goede reis was die de passagiers van ons mochten verwachten."

De maatschappij geeft aan dat zij Jorrit en Maarten hebben aangeboden ‘om via een vervangende vlucht van een andere maatschappij naar de plaats van bestemming te komen’. Dat was voor de heren op dat moment geen optie, omdat het qua organisatie niet zomaar allemaal geregeld is, aldus Jorrit.

(Bron: AD.nl)

Altijd op de hoogte blijven?