Toch rolplank in nieuwe Utrechtse trams

Foto via Flickr/Pieter dB (on / off)

De provincie laat in de nieuwe trams van Utrecht, en later ook in die van Nieuwegein en IJsselstein, toch rolplanken installeren voor reizigers in een rolstoel. De rolplanken komen na aanhoudende kritiek van belangenvereniging Solgu. Dat maakte gedeputeerde Arne Schaddelee vandaag bekend.

Volgens de Utrechtse toegankelijkheidsorganisatie is de hoogte tussen tram en perron voor handbewogen rolstoelen te groot. De reiziger moet dan een wheelie maken om naar binnen te rijden en dat levert gevaarlijke situaties op. Ook rollators en scootmobielen hebben hier problemen mee.

Spleetbreedte
Het probleem speelt nu op de Uithoflijn, waar de nieuwe laagvloerse trams al rijden. Volgens de provincie voldoet dat traject aan de zelfbedachte toegankelijkheidsnormen. Daardoor ontstond er een jarenlange discussie met toegankelijkheidsorganisaties over te nemen acties.

Maar ook op de SUNIJ-lijn naar Nieuwegein en IJsselstein worden problemen voorzien voor rolstoelen met de zogeheten ‘spleetbreedte’ tussen perron en ingang van de tram. Op dat traject zijn momenteel werkzaamheden om de nieuwe trams daar na de zomer in te kunnen zetten, waardoor soortgelijke complicaties ontstaan.

Politiek
Gedeputeerde Arne Schaddelee zegt over toegankelijkheid altijd goed contact te houden met belangenorganisaties als Solgu. “We gaan de komende weken kijken naar het praktisch gebruik van een plank. Op basis van die gesprekken bestellen we het beste type en als die werkt doen we een praktijkproef”, aldus Schaddelee.

De rolplank zal wel door een machinist handmatig moeten worden uitgeklapt. Volgens Schaddelee is dat een prima oplossing en delen rolstoelgebruikers die mening. “Wij zullen er alles aan doen om de toegankelijk zo goed mogelijk te krijgen. Dat willen we gewoon goed organiseren.”

Complexere problemen
De rolplank was op de Uithoflijn eerst geen optie, omdat volgens de provincie daar gewoon aan zelfbedachte toegankelijkheidsnormen werd voldaan. Op het traject naar IJsselstein en Nieuwegein is de situatie complexer omdat sommige perrons in een bocht liggen.

Volgens Schaddelee moet de rolplank het probleem daar kunnen oplossen. Wanneer eind dit jaar beide tramlijnen gekoppeld worden kan er daardoor ook automatisch op het traject naar Utrecht Science Park met een rolstoel naar binnen worden gereden.

(Bron: RTV Utrecht)

Geef een reactie