Amsterdam Airport Schiphol en Axxicom Airport Caddy testen deze week zelfrijdende rolstoelen op de luchthaven. De rolstoelen met Smart technologie van WHILL Autonomous Mobility worden al succesvol ingezet op grote luchthavens zoals Tokio International Airport in Japan. De dienstverlening draagt bij aan de doelstelling van Schiphol om het reizen voor mensen met verminderde mobiliteit zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Schiphol en Axxicom verwachten dat de rolstoelen in de toekomst een bijdrage kunnen leveren aan een verbeterde klanttevredenheid. Tijdens de pilot wordt een aantal reizigers met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht. De innovatieve rolstoelen ondersteunen daarmee de huidige passagiersassistenten, waardoor zij efficiënter ingezet kunnen worden.
Rolstoel rijdt zelf terug na aankomst bestemming
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger op het service-scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de passagier (indien mogelijk) uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, waar nieuwe reizigers gebruik kunnen maken van de rolstoelen.
Zelfstandig de weg vinden op Schiphol
Op Schiphol wordt assistentie aangeboden aan reizigers die moeite hebben om zich zelfstandig op de luchthaven voort te bewegen. Uit onderzoek van IATA blijkt dat verzoeken voor assistentie niet alleen komen van passagiers die een fysieke aandoening hebben, maar ook van oudere passagiers die zich zorgen maken of ze de weg kunnen vinden op een groot vliegveld, of passagiers die het Engels of Nederlands niet goed beheersen en daardoor moeite hebben met hulp vragen. Met de zelfrijdende rolstoelen spelen Schiphol en Axxicom in op de behoefte van reizigers.
De pilot duurt één week. Na evaluatie wordt besloten of de WHILL Autonomous Mobility Service een vaste plaats op Schiphol krijgt.
Vakantie
Voor de Support Magazine Vakantie-editie 2023 sprak de redactie met Wen Cheung, manager Passenger Reduced Mobility bij Schiphol Airport Operations, die in bovenstaande video aan het woord is. Toen ging het over de drukte en actuele situatie betreft assistentie op Schiphol. Benieuwd naar dit item en alle interessante reisverhalen? Bestel de Vakantie-editie 2023 hier of ontvang 'm gratis bij een voordelig jaarabonnement.
[gallery type="slideshow" size="medium" ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIzXC8wMlwvcm9sc3RvZWw0LTMtc2NhbGVkLmpwZWciLCJ0aXRsZSI6InJvbHN0b2VsNC0zIiwiY2FwdGlvbiI6IkZvdG8gdmlhIFNjaGlwaG9sLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIzXC8wMlwvcm9sc3RvZWw2LTQtc2NhbGVkLmpwZWciLCJ0aXRsZSI6InJvbHN0b2VsNi00IiwiY2FwdGlvbiI6IkZvdG8gdmlhIFNjaGlwaG9sLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDIzXC8wMlwvcm9sc3RvZWw1LTUtc2NhbGVkLmpwZWciLCJ0aXRsZSI6InJvbHN0b2VsNS01IiwiY2FwdGlvbiI6IkZvdG8gdmlhIFNjaGlwaG9sLiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=" orderby="rand"](Bron: Schiphol)