Jongeren gooien Sven met rolstoel uit volle trein

Foto via Flickr/Louis Espéret

Een wel heel brutale actie in een trein op station Almere dinsdag. Twee jongeren hebben daar een man met een handicap uit een drukke trein gezet, om zo meer plek te creëren.

Sven Romkes uit Assen zit in een rolstoel en kon nog net een plekje vinden, voorin een heel drukke en korte intercitytrein. Hij was net bezig om zijn rolstoel neer te zetten, toen hij werd opgetild door twee ‘goedgeklede Nederlandse jongeren met een bekakt accent’.

Uit de trein gegooid
“Ze tilden mij en mijn rolstoel zo de trein uit. Zij gingen op mijn plek zitten en ik bleef achter op het perron”, beschrijft Sven het incident aan Hart van Nederland. De deuren gingen dicht en hij zag de intercity voor zijn ogen vertrekken. Het steekt Sven enorm dat de twee jongens hem uit de trein zetten om zelf te kunnen zitten. “Ze dachten alleen maar aan zichzelf. Op het moment van het tillen schrok ik, maar toen ze me eenmaal richting het perron tilden, ben ik natuurlijk niet beleefd gebleven.”

Omstanders deden niets
Tot Sven’s verbazing deden omstanders die het zagen gebeuren helemaal niets. “Twee mensen zaten te kijken van ‘wat is dit nou’, maar die deden niks. Op het perron waren nog wel twee mensen die wat riepen, maar toen stond ik al buiten.” Ook de conducteur kon Sven niet helpen. “Hij kon er niks aan doen. Het was enorm druk en dit heeft hij onmogelijk kunnen zien. Hij was helemaal aan de andere kant van de trein.”

‘Echt verschrikkelijk’
Uiteindelijk heeft Sven een andere trein genomen, die een half uur later vertrok. Hij baalt enorm van het incident. “Ik zet mij in om mensen met een beperking in de maatschappij te plaatsen, dan is zoiets echt verschrikkelijk.” De NS heeft inmiddels contact gehad met Sven en gaat hem een bloemetje sturen. Het spoorwegbedrijf gaat naar aanleiding van het incident bekijken hoe het de situatie in de trein kan verbeteren voor mensen met een beperking.

(Bron: Hart van Nederland)

Facebook Twitter Email

  18 comments for “Jongeren gooien Sven met rolstoel uit volle trein

  1. Peter
    30 oktober 2019 at 13:34

    Wat een idiote actie! ‘Ze sturen hem een bloemetje’. Spoor liever die gasten op & weiger ze een maandje van de trein of zoiets!😡😡 Debiele types die het hoog in hun bol hebben..👎👎

    • Karel
      30 oktober 2019 at 16:31

      Een bloemetje onder het mom van: ‘We leven met je mee’, ongeacht deze situatie niet aan NS is toe te rekenen. Ik vind het aardig! Er kan vast aangifte tegen gedaan worden, maar ik weet niet 1-2-3 op grond waarvan.

    • Allissa
      30 oktober 2019 at 16:59

      Wat heeft die jongen aan een bloemetje.geef hem liever een gratis treinkaartje.wat respectloos ik had hed niet moeten zien

      • Jacqueline
        30 oktober 2019 at 18:45

        Ja een maand gratis reizen en ook 1ste klas

        • Klaassien Hartman
          31 oktober 2019 at 10:13

          Ja een bloemetje. Ga die kakkers zoeken en pak die aan wat verbeelden hun zig wel .. En laat hun die bloemetje brengen aan hem en op de knieën excuus aan bieden

        • Joke Kuipers van Doorn
          1 november 2019 at 16:50

          Eerste of tweede klas maakt niets uit er zijn rolstoelplekken en idd niet altijd op prettige plekken. Laat de ns eens kijken en zich door ervaringsdeskundigen laten informeren en begeleiden bij de aanschaf of ontwerpen van nieuwe treinen. Ik zelf heb heel vaak het gevoel uitschot te zijn wanneer ik met de trein moet. Ik hoop dat Sven deze ervaring meeneemt en er wat mee probeert te doen!!!!!

    • Valerie Blommensteijn - Ebbe
      30 oktober 2019 at 19:58

      Een Maa dje maar?

    • Dennis
      31 oktober 2019 at 18:12

      Precies een trein verbod voor die gasten op zijn minst

  2. Anita
    30 oktober 2019 at 14:17

    Zet die gasten maar eens 2 weken in een rolstoel. Dan piepen ze wel anders !!

  3. Michael van A
    30 oktober 2019 at 15:47

    Die gasten zijn gewoon ziek in hun hoofd die zoiets doen. Mensen in een rolstoel hebben dezelfde rechten als valide mensen. In de treinen en op perrons hangen toch camera’s dan zijn die gasten zo op te sporen. En NS jullie moeten je de ogen uit jullie kop schamen door alleen met een bloemetje naar het slachtoffer te gaan.beide zijn respectloos zowel die gasten als de NS.

  4. Christina
    30 oktober 2019 at 16:13

    In bloemetje 😂😂😂😂 de gasten opsporen

  5. Inge
    30 oktober 2019 at 16:17

    Stelletje rotzakken durven ze wel.opakken zulke lui

  6. Ent van der
    30 oktober 2019 at 16:36

    Wat een idioten ze zijn wel bekakt maar geen stukje beleeft heid

  7. V. Blommensteijn
    30 oktober 2019 at 19:59

    Is dit nou onze toekomst? Schandalig!

  8. Kitty van der Molen
    30 oktober 2019 at 21:44

    Niemand die iets doet? Ongelooflijk!
    Wat zul jij je rot gevoeld hebben, Sven…

    • Lancelot
      2 november 2019 at 12:08

      In zo’n trein passen ongeveer 500 mensen, dus dat wordt 500 pasfotos bekijken om te zien of de dader ertussen zit.

  9. Gerry Jöris
    31 oktober 2019 at 13:24

    Wat een ontzettende zwakke reactie van de NS. Opsporen die 2 gasten en hen voorlopig weren uit het openbaar vervoer. En die 2 mensen die toekeken en niets zeiden zijn nét zo maf als de 2 daders.

  10. L.J. de Kleine
    1 november 2019 at 14:39

    Een gewone man in een gewone rolstoel in een gewone trein. Die brutale kakkers hadden hun poten van die man en zijn rolstoel moeten houden en hun butler voor vervoer moeten opbellen. Mij vertelt men niet dat juist zij geen mobieltje hebben. De N.S. kan heus wel meer doen dan alleen een bloemetje. Een treinkaartje voor Sven en ontzegging voor een bepaalde tijd van die kakkers, plus een boete voor die twee (en hun butler die niets deed).