Het Platform Gehandicapten Leidschendam-Voorburg (PGLV) heeft onderzocht hoe toegankelijk Westfield Mall of the Netherlands, dat in maart 2021 officieel opende, is voor mensen met een handicap. Acht vrijwilligers van het platform hebben in rolstoel, scootmobiel en met taststok vele plekken in het grootste winkelcentrum van Nederland geïnspecteerd. Dat meldt het Voorburgs Dagblad.
De vrijwilligers hebben niet alleen de toegankelijkheid van de Westfield Mall of the Netherlands (kortweg de Mall) onderzocht, maar ook van het omliggende gebied. Behalve de winkels zijn ook faciliteiten zoals toiletten, liften en horecagelegenheden meegenomen. De resultaten zijn gebundeld in een rapport dat is aangeboden aan Astrid van Eekelen, wethouder van de gemeente Leidschendam-Voorburg, en Erica van Delft, general manager van de Mall.
Redelijk voor elkaar
Bij de aanbieding van het rapport zei Willem Bertels, voorzitter van het platform, dat de gemeente en Westfield de toegankelijkheid redelijk voor elkaar hebben. Volgens hem blijkt uit de inspectie dat het winkelcentrum tamelijk goed bereikbaar is en dat ook binnen de Mall bezoekers met een handicap tamelijk goed uit de voeten en wielen kunnen. Zo zijn de automatische draaideuren ruim en goed toegankelijk voor rolstoelen en redelijk toegankelijk voor scootmobielen. Ook de meeste liften zijn ruim en goed toegankelijk.
Ruimte voor verbetering
Er is wel ruimte voor verbetering. Bertels noemt een aantal voorbeelden uit het rapport. Zo zijn er onvoldoende fietsenstallingen, waardoor bezoekers hun tweewieler midden in de doorgaande looproutes parkeren. Ook is de bestrating aan de noordoostzijde van het Weigelia onvoldoende: een diepe afwateringsgoot doet rolstoelen en rollators stranden. Een ander probleem zijn de onduidelijke verkeerssituaties aan beide uiteinden van het Weigelia. Zo is het bij de Heuvelweg voor blinden en slechtzienden onduidelijk waar de trambaan begint, de stoep ophoudt en hoe het fietspad daar ook nog eens tussendoor slingert.
In de Mall
Het platform constateert dat ook de binnenkant van de Mall een aantal onwenselijke situaties kent. Zo zijn enkele liften voor mensen met een rolstoel of scootmobiel ontoegankelijk. Veel winkels hebben bovendien niet eens een lift. Daarnaast hebben de toiletten voor mensen met een beperking nogal wat gebreken: de deuren gaan te zwaar open en is er te weinig ruimte voor scootmobielen. Verder zijn binnen in de Mall, waarschijnlijk om esthetische redenen, geen geleidelijnen aangebracht. Voor blinden en slechtzienden is het daardoor lastig om (rol)trappen, liften en uitgangen te vinden.
Blij met het rapport
Van Eekelen en Van Delft zijn blij met het rapport. Ze erkennen dat nog niet alles perfect is geregeld. Ze stellen dan ook voor met het platform te bekijken welke verbeteringen noodzakelijk zijn. Bovendien lijkt het Van Eekelen en Van Delft een goed idee als ervaringsexperts van het platform samen met medewerkers van de Westfield Mall of the Netherlands en van de gemeente, geregeld inspectierondes houden. Dat gebeurt momenteel ook al op andere plaatsen in de gemeente.
Inclusie door ontmoeting
De lijfspreuk van Platform Gehandicapten Leidschendam-Voorburg is 'Inclusie door ontmoeting'. Het platform probeert mensen zonder handicap in contact te brengen met mensen met een handicap. Naast het inspecteren van en het adviseren over de toegankelijkheid van (openbare) ruimtes, geeft het platform voorlichting op basisscholen in de gemeente.
(Bron: Voorburgs Dagblad)