Zorgeloos rijden in een aangepaste occasion

5 oktober 2018 - Redactie Support Magazine

Dat een aangepaste auto of bus enorm veel vrijheid geeft, mag duidelijk zijn. Maar hoe realiseer je die vrijheid als je budget beperkt is? Welzorg Auto op Maat biedt occasions aan, en meer... Lees het volledige artikel uit de nieuwe oktober-editie van Support Magazine hieronder (klik om te vergroten):

Bij het aanpassen van een auto of bus wordt al snel gedacht dat deze nieuw moet zijn, maar dit is niet het geval. Jong gebruikte auto’s of bussen zijn ook prima bruikbaar. “Het komt voor dat we auto’s verkopen die terugkomen uit leaseactiviteiten, auto’s die worden ingeruild, en,” zo vertelt Wouter van Doleweerd, verantwoordelijk voor het commerciële team bij Welzorg Auto op Maat, “we kopen en verkopen jong gebruikte auto’s en bussen.”

Hoe vind ik mijn auto op maat?

Wouter: “Op onze site vind je een deel van onsaanbod. Je geeft het soort auto aan dat je zoekt; een personenauto, rolstoelauto of rolstoelbus en de prijsklasse. Je kunt ook altijd vrijblijvend langskomen in onze showroom in Den Bosch. We zijn alle dagen open, ook op zaterdag. We

hebben een ruim en gevarieerd aanbod staan en we streven ernaar om binnenkort zestig aangepaste occasions in huis te hebben. Door onze jarenlange ervaring weten we als geen ander dat het vinden van de juiste auto of bus, met de juiste aanpassingen of mogelijkheden om deze aan te passen, echt maatwerk is. Onze verkopers, of beter gezegd adviseurs, denken graag mee in wat mogelijk is en wenselijk. En staat jouw auto of bus er niet bij? Dan gaan we daar gewoon naar op zoek!”

“Dat hebben we ook bij de familie Verploegen gedaan. Zij wilden graag een bus waarin ze met beide zoons op pad konden. Je moet hierbij niet alleen aan nu denken, maar ook aan de komende tien jaar, want zo lang hoop je met een aangepaste bus te doen. Nu is Guus tien, maar over tien jaar is hij twintig en dus een stuk groter en zwaarder. We proberen met al dit soort zaken rekening te houden. Op een gegeven moment hadden we dé bus voor de familie gevonden. Een Mercedes Sprinter met heel weinig kilometers op de teller.”

  • Binnen- en buitenland
  • De occasions komen zowel uit Nederland als het buitenland. Waarom buitenland? “Het komt vaak voor dat we een speciaal type auto of bus zoeken voor een klant. Wanneer je bijvoorbeeld kijkt naar de VW Caddy of Renault Kangoo, een rolstoelauto waarbij het vaak gaat om een meerijd situatie, dan vind je deze auto’s soms wel in Nederland, maar zijn prijstechnisch minder interessant. In Duitsland rijden veel meer van dit soort auto’s. Een jong gebruikte met weinig kilometers op de teller is daar dus makkelijker te vinden en veelal goedkoper. We hebben een betrouwbaar netwerk van dealers opgebouwd in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. En Welzorg Auto op Maat maakt onderdeel uit van de Louwman Groep, de dealer voor automerken als Lexus, Toyota, Mazda, Mitsubishi en Suzuki, waardoor we relatief makkelijk aan tweedehands auto’s van deze merken kunnen komen.”
  • Budgetlijn
  • “Een occasion voor een meerijd situatie kost al snel zo’n 10 tot 12 duizend euro en dan komt daar, afhankelijk van de aanpassingen, vaak nog zo’n 10 duizend euro bovenop. We zijn nu ook een budgetlijn begonnen, een tweede lijn met aangepaste auto’s tussen de 7,5 en 15 duizend euro. Hiermee is ook een aangepaste auto voor mensen met een kleiner budget bereikbaar. We zijn eigenlijk aldoor bezig ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen de vrijheid van mobiliteit kunnen ervaren.”
  • Drie categorieën occasions

1. De kleine zelfrijders; personenauto’s met bijvoorbeeld segmentgas, handbedrijfsrem en opklapbare pedalen.

2. De meerijders; rolstoelauto’s als de VW Caddy en Renault Kangoo die ideaal zijn voor meerijd situaties, denk hierbij bijvoorbeeld aan de Zonnebloemauto.

3. De grote meerijders of zelfrijders; rolstoelbussen geschikt voor één of meerdere rolstoelen met automatische deuren, lift, vergrendelsysteem en eventuele individuele aanpassingen.

De occasion van familie Verploegen

De familie Verploegen bestaat uit vader Henri, moeder Christel, zoon Guus (10) en zijn jongere broertje Daan. Guus heeft het Angelman syndroom en zit daardoor in een handbewogen rolstoel. Jarenlang reed de familie rond in een personenauto. Guus werd echter steeds groter, de rolstoel ook, maar de auto niet. In 2015 meldde de familie zich voor het eerst bij Welzorg Auto op Maat. Vader Henri: “Het in en uit de auto tillen van Guus en de rolstoel was geen doen meer. Mijn vrouw kon het laatste jaar zelfs niet meer alleen met hem weg. Eerst keken we naar de VW Caddy en Renault Kangoo, maar deze rolstoelauto’s zijn te klein voor ons gezin. Toen dachten we aan de Opel Vivaro.

Ondertussen waren we een procedure met de gemeente, afdeling Wmo, begonnen. De prijs van een aangepaste bus is enorm. We hebben ruim de tijd genomen om alles te overdenken. We zijn ook allerlei bussen gaan passen. In een gewone bus kwam ik al snel met mijn hoofd tegen het plafond. Niet ideaal, ook niet voor de verzorging van Guus. En dus kwamen we uit bij een hoge bus, een Mercedes Sprinter, liefst automaat en diesel. En dan ook één die voldoet aan de nieuwste normen op het gebied van uitstoot. Kortom: een hele uitdaging dus!

Ik weet nog goed dat Roel Vermeulen van Welzorg Auto op Maat ons dit voorjaar op een zondagochtend belde. ‘Ik heb jullie bus gevonden,’ zei hij enthousiast. We zijn meteen in de auto gestapt om te gaan kijken. Een geweldig mooie gebruikte, maar eigenlijk gloednieuwe Mercedes Sprinter. Zo’n kans zouden we niet snel weer krijgen. Niet veel tijd om te beslissen dus. Financiële paniek in huize Verploegen. We hadden al wel fondsen aangeschreven, maar zonder bus op het oog, konden zij ons niets concreet toezeggen. En het bedrag van de gemeente was gebaseerd op het advies uit 2015, bedoeld voor het aanpassen van een Opel Vivaro. Met hulp van familie en vrienden hebben we de bus kunnen kopen. Gelukkig hebben we nog wel een tegemoetkoming in de kosten gekregen van verschillende fondsen en ook de Wmo-ambtenaren waren bereid mee te denken, nadat er een nieuw advies was uitgebracht. We genieten iedere dag van de bus. Guus rolt zo, via de lift, de bus in. We zetten de rolstoel vast en helpen hem op de autostoel. Zijn broertje Daan zit lekker naast hem. De bekleding in de bus zorgt voor een geluiddempend effect, de bus is rondom voorzien van getinte ramen en achterin staat een airco/kachel. Achterin zitten ook twee opbergbakken. En de bus is voorzien van voor- en achteruitrijdsensoren, ideaal. We zijn blij dat Roel zo geduldig voor ons is blijven zoeken, zonder hem hadden we deze bus nooit gevonden.”

Altijd op de hoogte blijven?