Zalando, een Europees online platform voor mode en lifestyle, lanceert zijn eerste collectie aangepaste mode die bestaat uit meer dan 140 stijlen, aangeboden door Zalando's private labels Zign, Pier One, Anna Field, Yourturn en Even&Odd. Aangepaste mode is kleding, schoenen en accessoires die inspelen op de behoeften van personen met een handicap, en is bewust ontworpen om toegankelijk te zijn voor mensen met chronische of tijdelijke beperkingen. Het assortiment omvat mannen- en vrouwenkleding en schoenen, en is verkrijgbaar in alle Zalando-markten.

De creatie van deze speciale modecollectie is onderdeel van Zalando’s ambitie om voor 2025 een echt inclusief assortiment en een inclusieve ervaring te bieden aan ondergerepresenteerde groepen.

Tommy Hilfiger

Tegelijkertijd voegt Zalando ook Tommy Hilfigers Adaptive collectie toe aan zijn assortiment in negen markten: in Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Polen, Italië, Oostenrijk en Denemarken. Het assortiment bestaat uit 130 stijlen voor mannen, vrouwen en kinderen en is binnenkort volledig beschikbaar op zalando.nl; de eerste producten zijn momenteel al verkrijgbaar. Tommy Hilfiger is een wereldwijd lifestylemerk dat sinds 2017 voortdurend in aangepaste mode heeft geïnvesteerd en het heeft geproduceerd. Hierdoor is het voor Zalando een ideaal merk om aan het assortiment toe te voegen terwijl Zalando zijn eerste stappen zet in het segment aangepaste mode.

Doelgroepen

Met de lancering van aangepaste mode richt Zalando zich op mensen met een handicap, zoals beperkte mobiliteit of beweeglijkheid, maar ook zintuiglijke gevoeligheid. Tevens richt deze collectie zich op ouders van kinderen met een handicap. Stijlen in de eerste collectie bevatten artikelen die aangepast zijn aan zittend rolstoelgebruik, kledingstukken die gevoelig voor de huid zijn, producten met gemakkelijke sluitingen en die geschikt zijn voor het dragen van protheses of verbanden. Zalando voerde voorafgaand aan de lancering van de collecties aangepaste mode een uitgebreid kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder consumenten in meerdere markten, om de wensen van klanten met een handicap beter te begrijpen.

All is for All

Voor het creëren en ontwerpen van de collectie aangepaste mode voor de Private Labels werkte Zalando samen met creatief bureau All is for All, dat merken helpt om inclusiever en toegankelijker te worden voor mensen met een handicap. Grace Stratton, directeur van All is for All, zegt: "Naast de functionele gevolgen brengt een handicap ook een gemeenschap met zich mee, een gedeelde ervaring, iets wat begrepen, gewaardeerd en omarmd moet worden door mensen die geen beperkingen hebben. Wij hebben Zalando als partner ondersteund tijdens dit traject en bij het creëren van de positionering en berichtgeving van deze campagne. We zijn trots op de manier waarop de campagne mensen met een handicap laat zien en zijn dankbaar voor Zalando's authentieke partnerschap met ons."

Gebruikservaring

Om mensen met een handicap te helpen bij het ontdekken en kopen van Zalando's aangepaste mode, lanceert het platform een doordachte online gebruikerservaring met een speciale pagina voor aangepaste mode en een aanduiding om aangepaste kleding te identificeren. Ook bij het ontwikkelen van de klantervaring en marketing werd Zalando geholpen en geadviseerd door All is for All. Om de collecties aangepaste mode onder de aandacht te brengen heeft Zalando de marketingcampagne 'Vier wat jou uniek maakt' gelanceerd waarin mensen met een handicap centraal staan.

Zalando zegt de komende maanden te blijven luisteren naar de gemeenschap van mensen met een handicap en daarvan leren om het ontdekken en winkelen van aangepaste mode verder te verbeteren voor zijn klanten.

(Bron: Perslijst)

Altijd op de hoogte blijven?