Japanse automerken tonen concepten van voorzieningen voor mensen met handicap

6 november 2019 - Redactie Support Magazine

De Tokyo Motor Show is een tweejaarlijkse autosalon waar niet alleen de nieuwste auto's getoond worden, maar waar diverse merken ook af en toe nieuwe ideeën voor zorghulpmiddelen en mobiliteitsvoorzieningen voor het eerst aan het grote publiek laten zien. De eerste automerken met een futuristisch concept zijn Yamaha, Toyota en Suzuki.

Niet alleen deze concepten zijn positief nieuws, maar het feit dat zulke grote merken nadenken over oplossingen voor mensen met een handicap is een goed teken voor de toekomst. Hierdoor zouden voorzieningen goedkoper, beschikbaarder en technisch hoogstaander kunnen worden.

Yamaha YNF-01

De Yamaha YNF-01 is een zogeheten 'low-speed mobility concept' ontworpen voor gebruik op straat en daarbuiten. Je kunt met dit voertuig dus ook offroad rijden. Hij heeft onafhankelijke wielophanging en dat is best bijzonder voor een voorziening die lijkt op een 'scootmobiel'. Daarnaast ziet het concept er erg gaaf uit, niet zo gek dus dat het ook een Red Dot Award voor Design Concept 2019 gewonnen heeft. Over specificaties is verder nog niets bekend. Bekijk hier ook bewegend beeld om te zien hoe het werkt.

yamaha-jwx1plus Yamaha JWX-1 PLUS+. Foto via Yamaha

Yamaha JWX-1 PLUS+

Het idee achter deze rolstoel is niet nieuw maar wel erg handig. Je kan met speciale JWX-1 PLUS+-wielen een normale rolstoel omtoveren in een elektrische rolstoel. Dankzij Yamaha's JW Smart Core besturingssysteem kan de berijder zelf de snelheid en mate van acceleratie bepalen. Daarmee kan de JWX-1 PLUS+ snelheden tot 6 kilometer per uur en een maximale actieradius van 32 kilometer bereiken.

suzuki-kupo Suzuki KUPO. Foto via Suzuki

Suzuki KUPO

De KUPO is een geheel nieuw product dat kan transformeren naar twee verschillende typen mobiliteitsvoorzieningen. Je kunt de Suzuki KUPO bijvoorbeeld aanpassen naar de 'push mode' wanneer je loopt. Het fungeert dan als een rollator met elektrische hulpmotor om de wandeling te verlichten. In de 'drive mode' lijkt de KUPO op een scootmobiel of Scoozy en kun je de voorziening al zittend besturen.

20190607_01_04_s Toyota Walking Area BEV's. Foto via Toyota

Toyota Walking Area BEV's

Toyota kwam op de Tokyo Motor Show met verschillende 'Walking Area BEV'-oplossingen die ouderen en mensen met een handicap een handje kunnen helpen. BEV staat hierbij voor Battery Electric Vehicle. Zo zien we voorzieningen die lijken op een scootmobiel (seated type), een step (standing type) en een elektrische handbike voor aan een handbewogen rolstoel (wheelchair-linked type). Toyota wil dit soort hulpmiddelen populairder maken en het ermee voortbewegen leuker maken. Deze oplossingen staan voor eind volgend jaar en het jaar erna gepland voor verkoop. Bewegend beeld is hier te zien.

Enkele specificaties:

  • Seated type: maximale snelheid 6 km/uur, 10 km actieradius, 2 uur laadtijd (vervangbare batterij), in 2021 op de markt
  • Standing type: maximale snelheid 10 km/uur, 14 km actieradius, 2,5 uur laadtijd (vervangbare batterij), eind 2020 op de markt
  • Wheelchair-linked type: maximale snelheid 6 km/uur, 20 km actieradius, 2,5 uur laadtijd (vervangbare batterij), in 2021 op de markt

Eerder werd al bekendgemaakt dat automerk Toyota een toegankelijke taxibus gaat gebruiken tijdens de Olympische en Paralympische Spelen.

(Bron: MotorRAI)

Altijd op de hoogte blijven?