WheeM-i wordt ontwikkeld als deelservice voor rolstoelgebruikers

18 oktober 2019 - Redactie Support Magazine

In de grote steden zie je al steeds meer deelauto's, deelfietsen en deelscooters. Het concept van deelservices voor mobiliteit wordt steeds populairder. Dit zijn tot nu toe systemen voor doelgroepen die geen moeite hebben om zich voort te bewegen. Maar deze creatie van Italdesign in samenwerking met Etisalat is anders, het is een deelformule van autonome (oftewel zelfrijdende) voertuigen voor rolstoelgebruikers.

Het concept is van Italdesign (Italiaans design), dus was natuurlijk de bedoeling dat deze tot 'WheeM-i' gedoopte creatie er ook nog modern en trendy uitzag. Het vervoersmiddel mocht opvallen - vandaar de fluorescerende onderdelen. En toch stonden de praktische eigenschappen op de eerste plaats.

Moeiteloos inrijden

Wanneer de WheeM-i eenmaal uitgebracht is, zou je deze moeten kunnen reserveren met behulp van een smartphone-app, net als bij andere deelservices. Achteraan bevindt zich een oprijplaat waardoor je met je rolstoel in het vervoersmiddel kunt rijden. Het platform kan zakken, waardoor je zonder inspanning aan boord zou moeten geraken. Vervolgens zou het moeten volstaan om in de app je bestemming in te geven om 'semi-autonoom' richting bestemming te rijden.

- Artikel gaat verder na de foto's -

[gallery columns="2" ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE5XC8xMFwvV2hlZU0taS0wNi0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiV2hlZU0taSAwNiIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvIHZpYSBJdGFsZGVzaWduIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE5XC8xMFwvV2hlZU0taS0wMy0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiV2hlZU0taSAwMyIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvIHZpYSBJdGFsZGVzaWduIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE5XC8xMFwvV2hlZU0taS0wNC0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiV2hlZU0taSAwNCIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvIHZpYSBJdGFsZGVzaWduIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE5XC8xMFwvV2hlZU0taS0xMS0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiV2hlZU0taSAxMSIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvIHZpYSBJdGFsZGVzaWduIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvc3VwcG9ydG1hZ2F6aW5lLm5sXC93cC1jb250ZW50XC91cGxvYWRzXC8yMDE5XC8xMFwvV2hlZU0taS0xMC0xLmpwZyIsInRpdGxlIjoiV2hlZU0taSAxMCIsImNhcHRpb24iOiJGb3RvIHZpYSBJdGFsZGVzaWduIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ=="]

Niet voor de laatste meters

Voorlopig zeggen de bedrijven dat de mobiliteitsoplossing na de rit weer achtergelaten moet worden bij een verzamelpunt. Dat lijkt nu nog de voornaamste hinderpaal van het systeem. WheeM-i maakt het namelijk wel makkelijk om de tussenafstand te overbruggen, maar van en naar zo'n hub gaan vormt voor veel mensen met een rolstoel ook nog een behoorlijke hindernis. Kan zo'n WheeM-i in de toekomst helemaal autonoom rijden, dan wordt het pas echt interessant. Je kan dan opgehaald worden en als je eenmaal op je bestemming bent, rijdt de voorziening gewoon zelf weer naar een verzamelplaats, of de volgende klant.

Er worden momenteel al demonstraties met de WheeM-i georganiseerd, maar over concrete productieplannen is nog niets gedeeld.

(Bron: Auto55)

Altijd op de hoogte blijven?