Welzorg Auto op Maat laat Hanno iedere keer weer sporten

"U kunt toch ook de regiotaxi bellen?"

Hanno Zaal is met zijn lichaamslengte van 1.28 meter een tamelijk beweeglijk mannetje. Tennis, badminton, menige rolstoelvierdaagse, zo hier en daar een wedstrijdje handbiken, Hanno draait er zijn hand niet voor om. In een beweeglijk lichaam huist niet zelden ook een bewegelijke geest. En dat laatste had Hanno nodig om uiteindelijk aan zijn nieuwe aangepaste Toyota Yaris Hybrid van Welzorg Auto op Maat te komen.

De beperking van Hanno is Osteogenesis Imperfecta. Een bindweefselaandoening, waardoor botten met name in de puberteit vrij snel kunnen breken. Maar ook na de puberteit blijft het botgebeuren een breekbaar fenomeen. Dat houdt in dat de sportactiviteiten van Hanno zich altijd beperken tot individuele sporten, zoals handbiken, badminton, tennis en kanoën. Want contactsporten als rolstoelbasketbal of rolstoelrugby kunnen – als het even mis gaat – een heuse ravage aanrichten in het fysiek van Hanno. Naast zijn sportbeoefening werkt Hanno full time. En die combinatie sport en werk vereist een betrouwbare en individueel aangepaste logistiek. Zeker bij Hanno, die graag in alle onafhankelijkheid zijn eigen boontjes wenst te doppen.

Hanno Zaal. Foto door Tjeerd Maas.

Hanno: “In 1997 slaagde ik voor mijn rijexamen in een aangepaste auto en kreeg via het Wmo een bruikleenauto toegewezen van Welzorg Auto op Maat. Dat was een rode Toyota Starlet. Daar heb ik ruim 13 jaar veel plezier van gehad, maar uiteindelijk was die aan vervanging toe. Medio 2010 heb ik bij de gemeente weer een nieuwe aanvraag gedaan en die werd meteen afgewezen. Want ze vonden dat ik ook met de bus of trein kon. Die waren, net als de haltes en de perrons, volgens de gemeente al voldoende aangepast. In de praktijk valt dat dus vies tegen. Als je met je rolstoel al bij een bushalte kan komen, is het sowieso de vraag of je mee kan, omdat de chauffeur dan wel genegen moet zijn om die oprijplaten voor rolstoelgebruikers naar buiten te schuiven. Op de halte van bestemming idem dito, naast het feit dat je vanaf dat punt het verder maar moet uitzoeken, qua obstakels als stoepranden en dergelijke. Dus elke dag een taxi voor zowel mijn werk als mijn sportactiviteiten, alles leuk en aardig, maar dat kan ik zowel fysiek als financieel niet trekken. Dus heb ik bezwaar aangetekend, waarbij ik heel veel hulp heb gehad van derden. In oktober 2013 kreeg ik dan uiteindelijk via de Wmo mijn volgende – uiteraard door Welzorg – aangepaste Toyota.”

Weer onafhankelijk
Op een gegeven moment kreeg Hanno van de gemeente te horen dat zijn Wmo-voorziening toch ingeleverd moest worden. Gelukkig was Hanno inmiddels in dienst gekomen van de gemeente De Ronde Venen en kon hij een vervoersvoorziening aanvragen bij het UWV. Die aanvraag ging een stuk soepeler, zo bleek. Hanno: “Mijn huidige Toyota die ik sinds april dit jaar heb, is een hybride. De voorzieningen zijn handbedrijfsrem met verlengd gaspedaal, een aangepaste stoel met elektrisch verstelbaar onderstel en er zit een lift in voor mijn rolstoel. Die lift gebruik ik nu nog alleen als ik me niet helemaal goed voel, niet stevig op mijn benen sta of als het glad is. Is dat allemaal niet het geval dan zet ik mijn rolstoel er handmatig in. Geeft mij toch een gevoel van onafhankelijkheid. Van vrijheid. En tegelijkertijd werk ik ook nog aan mijn conditie. Gaat het even niet handmatig, dan heb ik alsnog de lift, zodat ik niet zo snel iemand om hulp hoef te vragen. Een stukje onafhankelijkheid, hè? En dat is mede dankzij Welzorg Auto op Maat. Door de aanpassingen in mijn auto kan ik zo zelfstandig en vrij mogelijk leven leiden.”

Deze pagina wordt u aangeboden door Welzorg Auto op Maat.

Dit artikel is te vinden in Support Magazine editie 3-2022. Wil je meer lezen over Welzorg? Neem een abonnement op Support Magazine! Nu extra voordelig en met welkomstcadeaus.

Geef een reactie