Veranderingen Wmo-tarief vanaf 1 januari 2020

Foto door mohamed Hassan via Pixabay

Op 1 januari 2020 verandert de Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dit heeft gevolgen voor iedereen die gebruikmaakt van de maatwerkvoorziening en voor de meeste mensen die gebruikmaken van een algemene voorziening van de Wmo.

ANBO zette de wijzigingen op hoofdlijnen op een rij.

1. Uitbreiding aantal voorzieningen onder abonnementstarief
Sinds 1 januari 2019 vallen de maatwerkvoorzieningen onder het abonnementstarief. Met deze maatregel werd een vast tarief ingevoerd voor de cliënten van de Wmo. Voor deze datum werd voor het gebruik van een maatwerkvoorziening per voorziening een eigen bijdrage gevraagd.

Vanaf 1 januari 2020 wordt het aantal voorzieningen dat onder het abonnementstarief valt uitgebreid. Vanaf deze datum vallen ook een deel van de algemene voorzieningen onder dit abonnementstarief. Het betreft het deel van de algemene voorzieningen waarbij sprake is van een “duurzame hulpverleningsrelatie”. In de praktijk gaat het hierbij meestal om huishoudelijke hulp. In een aantal gemeenten wordt huishoudelijke hulp als een algemene voorziening aangeboden. Ook andere algemene voorzieningen kunnen hier onder vallen.

Gemeenten zijn verplicht om in hun verordening aan te geven welke Wmo-voorzieningen onder het abonnementstarief vallen. Omdat gemeenten zelf de vrijheid hebben om ook andere voorzieningen onder het abonnementstarief te plaatsen ondersteuning die onder het abonnementstarief valt per gemeente.

2. Het tarief wordt omgezet
Het abonnementstarief is nu € 17,50 euro per vier weken voor cliënten die een WMo-maatwerkvoorziening hebben. Dit tarief wordt vanaf 1 januari 2020 omgezet naar een bedrag van maximaal € 19,- per maand. Uw gemeente kan ervoor kiezen om de eigen bijdrage lager te laten zijn (bijvoorbeeld voor mensen met een minimuminkomen). Uw eigen bijdrage kan in ieder geval niet hoger zijn dan €19 per maand.

3. Wijzigingen in de facturering door CAK
Voor klanten van het CAK zijn deze inhoudelijke wijzigingen niet de enige veranderingen waar zij mee te maken krijgen. Ook het systeem van de facturering wordt per 1 januari 2020 aangepast. CAK informeert haar klanten ook over de nieuwe Wmo 2020 en de gevolgen daarvan. Bent u klant van het CAK, dan ontvangt u deze week een brief met meer informatie over het volgende:

  • Factuur in de maand waarin de zorg wordt afgenomen:
    Vanaf het nieuwe jaar zal het CAK maandelijks een factuur gaan sturen in de maand waarin de zorg wordt afgenomen. Nu betalen klanten altijd achteraf voor de zorg. Op basis van signalen van klanten zijn deze verbeteringen in de Wmo doorgevoerd.
  • Situatie in januari 2020:
    Door de overgang krijgen klanten in het begin van 2020 wel tijdelijk meerdere facturen op de deurmat. In januari 2020 worden de facturen over de laatste twee perioden van 2019 verzonden. Het CAK heeft aangegeven dat als dit tot problemen leidt het CAK met de klant naar een oplossing.

(Bron: ANBO)

Facebook Twitter Email

  12 comments for “Veranderingen Wmo-tarief vanaf 1 januari 2020

  1. Roelie bonestroo
    2 december 2019 at 12:44

    Ik hoop dat er rekening word gehouden met mensen die onder bewindvoerder staan

    • Gon
      3 december 2019 at 02:17

      Je bent hiervoor verzekerd tot een bepaald bedrag bij je ziektekosten verzekering.
      Dien je eigen bijdrage daar in en je krijgt het terug.
      Bijna niemand weet dit.

      • Rita
        5 december 2019 at 21:48

        Bedankt wist ik ook niet ik ga informeren bij mijn zorgverzekering

      • Diena
        7 december 2019 at 00:11

        Dat hangt af van je type aanvullende verzekering.
        Vanuit de basisverzekering is die niet helaas niet zo.

      • Rian Rupsam-Lips
        7 december 2019 at 01:04

        Geld dit voor elke Zorgverzekering ? Heb dit niet geweten.
        Hoe moet je dit aanvragen.

        • Jolien
          21 december 2019 at 22:19

          Als je collectief verzekerd bent via je gemeente, kan het inderdaad zijn dat je de eigen bijdrage vergoed krijgt.

      • Elisabeth
        7 januari 2020 at 17:38

        Eerder dat je wmo via de gemeente krijgt >na indicatie > en komt niet uit je verzekering = dan dien je het daar in en niet bij je gemeente …> zit verschil in ….idd HUISHOUDELIJK VERZORGING/BEGELEIDING WMO-VERVOER OF WOONVOORZIENEING … WAT JE VAN JE VERZEKERAAR KUNT KRIJGEN ? HANGT AF VAN DE POLIS zoals altijd … soms is iets tijdelijk of van beiden , informeer hier goed naar , ook gemeenten verschillen in het vestrekkingsbeleid

        • Alida
          17 januari 2020 at 19:44

          Bij mij is het nog erger, ik heb tot okt. 2022 een officiële beschikking voor een vervoersvergoeding, de gemeente trekt die zomaar per 1 april in, helaas geen grap.
          Zo kan de gemeente ook de hele WMO intrekken? Waar blijven we als officiële afspraken.zo om zeep geholpen worden?

        • Alida
          17 januari 2020 at 19:57

          Bij mij is het nog erger, ik heb tot okt. 2022 een officiële beschikking voor een vervoersvergoeding, de gemeente trekt die zomaar per 1 april in, helaas geen grap.
          Zo kan de gemeente ook de hele WMO intrekken? Waar blijven we als officiële afspraken.zo om zeep geholpen worden?
          Wij zijn al 15 jaar bezig ons eigen huis op te eten, ik zie het niet meer zitten……

  2. Miet
    7 december 2019 at 00:18

    Ookal lijkt €1,50 niet veel per maand. Het is de optelsom van allerlei zorgproducten, medicatie etc die maken dat je per maand echt meer haar betalen en op jaar basis is dat een flink bedrag.

    Neem de paracetamol, kost ongeveer €60 per jaar. Klein bedrag zegt de gemeente, je voor hun, niet voor mij.

    Dat ik door het stoppen van paracetamol meer opiaten moet gaan gebruiken is voor hun niet een probleem.
    Alsof ik blij ben niet zonder mijn methadon te kunnen.

    Ik krijg als multi zeldzaam chronisch ziek geeneens ruimte om ziek te zijn. Alleen maar klokken voor hulp.

    • Elisabeth C
      7 januari 2020 at 17:44

      1.50 per maand ? Was het maar waar …
      13×4 weken is 52 weken = 1jaar
      Bovenop je ziektekosten eigenbijdrage
      Bovenop je gedeeltelijke vergoeding
      Bovenop dit kot je eb zittend ziekenvervoer 105 e pp

      Ik deel je een schrale troost , het is waar wij zijn de dupe

      Al die systemen en regels , zelf 55+wajong
      De rest wil je niet weten , veel zorg en dus rekeningen

      Makkelijk voor de beterbedeelden en de ambtenarij

  3. Elisabeth
    9 januari 2020 at 18:21

    Tot begin dit jaar 13×4 wekelijks …dit kan en zal tot verwarring leidden
    Ook lullig dat Oudere mensen met een aow van een , nog geen 900euro voor 2 pers.
    Hun overgewaardeeerde huis moeten opvreten omdat de partner nog niet pensioen gerechtigd is , en er geen aanvulling voor is bij gemeente , wel overal duur betalen dus.
    Zij hebben hulp of voorziening NODIG krijgen het niet , en hun wao buurman met werk ernaast , (of een betaalde partner) , het wegkrijgt en ook datzelfde MAANDBEDRAG betaald , alleen de term al ABONNEMENT…alsof je een magazine /buskaartjes of sportclub neemt
    Zal je eerst toch worden beoordeeld en de wajonger van 32 jaar blind /rolstoel ? Oh ja die mag thuis blijven bij ouders of ? Ook met een minimum volop betalen , maar hulp is schaars en word schaarser door de enorme toeloop van hulpvraag door bijv. De gepensioneerde ambtenaar/ assuradeur of politicus die toevallig ook hulp vraagt en krijgt , van dezelfde gemeente , en die gemeente ? Kan het niet (meer ) bijbenen , dus bezuinigd wederom