Taxiplatform Uber paste de kosten die voor wachten in rekening werden gebracht niet aan voor passagiers met een beperking. Dit leidde tot een aanklacht tegen Uber, omdat de rekening voor mensen met een beperking hierdoor flink opliep. Het bedrijf heeft inmiddels een miljoenenschikking getroffen en zegt dit niet meer te laten gebeuren. Dat meldt NU.nl.

Het taxiplatform, dat ook in Nederland actief is, begint twee minuten na aankomst wachttijdkosten te rekenen. De teller stopt pas wanneer de auto vertrekt richting de bestemming. Uber paste deze regeling niet aan op passagiers die een beperking hebben.

Rolstoel opbergen

De rekening voor zo'n ritje kon hierdoor snel oplopen voor iemand met een beperking. Het duurt bijvoorbeeld even om een rolstoel of rollator in te klappen en op te bergen in de taxi. Ook kan een slechtziend iemand iets langer onderweg zijn om veilig bij de taxi te komen.

Dubbel terugbetaald en kwijtschelding

Door deze discriminatoire kosten betaalt Uber zeker 65.000 gedupeerden het dubbele van de gemaakte kosten terug. Dit bedrag kan oplopen tot enkele miljoenen dollars. Verder moet het taxiplatform ongeveer 1,8 miljoen dollar (bijna 1,8 miljoen euro) betalen aan gedupeerden die een klacht hebben ingediend.

Naast het geldbedrag belooft Uber ook alle wachttijdkosten voor de komende twee jaar kwijt te schelden voor mensen met een beperking.

Meer lezen over toegankelijk reizen en mobiliteit? Word abonnee op Support Magazine, nu extra voordelig via onderstaande knop!

(Bron: NU.nl)

Altijd op de hoogte blijven?