Terugkeer naar fysiek onderwijs verkleint toegankelijkheid hoger onderwijs

Foto door Marcus Aurelius via Pexels

Het afschalen van online lessen bedreigt de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten met een beperking, waarschuwt de Landelijke Studentenvakbond. Volgens Nicole Brown, docent Onderwijs bij het UCL Institute of Education in Londen, is de fysieke omgeving van hoger onderwijsinstellingen vaak nog slecht berekend op mensen met een beperking. Dat meldt ScienceGuide.

Vanwege het online onderwijs tijdens de coronacrisis is de toegankelijkheid van het hoger onderwijs toegenomen voor studenten met een fysieke beperking. De LSVb vreest dat het hoger onderwijs aan toegankelijkheid zal inboeten als het aantal online lessen wordt afgeschaald, vertelt voorzitter Ama Boahene aan ScienceGuide. Zij ziet in de toekomst het liefst dat fysiek en online onderwijs naast elkaar bestaan. “Ons uitganspunt is dat er altijd fysieke lessen moeten zijn, maar er zijn situaties waarin online onderwijs goed is. Er is een groep kwetsbare studenten die het online onderwijs juist nodig heeft. Als niet altijd aanwezig kan zijn, dan is online onderwijs een uitkomst.”

Groter probleem dan risico op corona
Ook als het kabinet in de toekomst de coronamaatregelen opheft, moeten lessen online gevolgd kunnen worden, zo stelt de LSVb. “Studenten die een chronische ziekte of een beperking hebben, hadden voor de coronacrisis al online onderwijs nodig. Omdat ze vaak in het ziekenhuis moeten zijn of omdat ze de energie niet hebben om altijd fysiek aanwezig te zijn. In discussies gaat het er nu vaak over dat ze kwetsbaar zijn, waardoor het gevaarlijk voor ze is om naar fysieke lessen te komen, maar het probleem is groter dan alleen het gevaar van corona.”

Mensen met een beperking stoppen sneller met hun studie
De problemen met de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor mensen met een fysieke beperking worden onderstreept door Nicole Brown, die onderzoek doet naar validisme in de academische wereld. Validisme is een term die gebruikt wordt voor de discriminatie of marginalisering van mensen met een functiebeperking. Recent gaf Brown een lezing, georganiseerd door de Netherlands Research School of Gender Studies, waarin ze de resultaten van haar meest recente studie presenteerde.

Lees de rest van het artikel op de website van ScienceGuide.

In Support Magazine zijn regelmatig artikelen over toegankelijk onderwijs en werk te vinden. Abonneer je vanaf € 19,99 inclusief cadeaus en mis niets!

(Bron: ScienceGuide)

Geef een reactie