Hier vind je de reactie van nachttreinstartup European Sleeper op vragen voor de column 'Droomtrein' van redacteur Rick Heijmans. De column bij deze tekst lezen? Bestel hier Support Magazine nr. 6-2023.
European Sleeper wil voor iedereen toegankelijk zijn
European Sleeper is een particulier initiatief die de nachttrein weer op de Europese kaart wilt zetten. Wij zijn in 2021 gestart en zijn er trots op dat sinds 25 mei 2023 onze eerste nachttrein 3x per week tussen Brussel en Berlijn rijdt. Daar blijft het wat ons niet bij. Wij ambiëren een uitgebreid Europees netwerk van nachttreinen en zetten ons in om een comfortabele, efficiënte, betaalbare en duurzame reis met de nachttrein aan te bieden. Onze missie is dat het reizen met de nachttrein in Europa aantrekkelijk en toegankelijk is voor een zo breed mogelijk publiek. Ook voor personen met een verminderde mobiliteit willen wij een vervoerder zijn waar je zonder belemmeringen mee op reis kunt.
Groot tekort aan nachttreinrijtuigen
Grootste obstakel om onze ambitie waar te maken, is het gebrek aan rijtuigen die geschikt zijn voor nachttreinvervoer in Europa. De markt van de nachttreinen werd door de grote spoorwegmaatschappijen in West-Europa tot voor kort niet meer levensvatbaar geacht, mede door de concurrentie met de low-cost airlines en de opkomst van hogesnelheidstreinen. Er is daarom jarenlang niet geïnvesteerd in nieuwe rijtuigen. Om met onze eerste nachttreinverbinding te kunnen starten zijn wij daarom afhankelijk van een beperkt aanbod aan bestaande nachttreinrijtuigen, die wij bij verschillende firma's in Europa kunnen huren. Met name de rijtuigen met voorzieningen voor personen met een beperkte mobiliteit zijn erg schaars en het is ons eenvoudigweg nog niet gelukt een dergelijk rijtuig voor onze nachttrein vast te leggen.
Eigen rijtuigen met voorzieningen voor personen met verminderde mobiliteit
Inmiddels hebben wij het proces in gang gezet om onze eigen rijtuigen aan te schaffen. Het zal in eerste instantie gaan om het ombouwen van oudere zitrijtuigen naar comfortabele slaaprijtuigen. Later zullen we waarschijnlijk ook compleet nieuwe rijtuigen aanschaffen. Het in gebruik nemen van onze eigen gerenoveerde rijtuigen heeft een groot aantal voordelen ten aanzien van comfortniveau en uitstraling. Belangrijk voordeel is ook dat wij voorzieningen voor personen met beperkte mobiliteit kunnen aanbieden.
Het aanschaffen, financieren en laten verbouwen van onze eigen rijtuigen vraagt echter nog enige tijd en wij verwachten de eerste rijtuigen eind 2024 of begin 2025 in dienst te kunnen nemen. Wij gaan er daarom vanuit nog in de eerste helft van dit jaar de opdracht tot de renovatie van de rijtuigen te kunnen geven. Het treffen van de juiste voorzieningen voor de toegankelijkheid van personen met een verminderde mobiliteit wordt hierbij vanzelfsprekend als ontwerpeis opgenomen.
Mogelijkheden op onze eerste trein tussen Brussel en Berlijn
De nachttreinrijtuigen die wij op dit moment hebben gehuurd, laten zich niet met redelijke aanpassingen geschikt maken voor het vervoer van reizigers met een beperkte mobiliteit. Dat heeft te maken met de hoge instap, smalle deuren, smalle gangen en kleine coupes. Het enige dat wij kunnen aanbieden, is de mogelijkheid om (bijvoorbeeld) opvouwbare rolstoelen als bagage mee te nemen. Reizigers moeten er wel rekening houden dat een verplaatsing in de trein met een rolstoel niet mogelijk is. Wij realiseren ons dat dit geen ideale situatie is, maar wij zien op dit moment helaas niet meer mogelijkheden.