Maak een toegankelijk toilet in iedere trein verplicht. Daar roept de Toiletalliantie samen met Treinen Met Toiletten/Pleeback en de Coalitie voor Inclusie de politiek toe op. Dinsdag boden zij samen een petitie aan de Kamer, meldt Ieder(in).

"Iedereen moet zes tot acht keer per dag naar het toilet, dus het is natuurlijk voor iedereen in Nederland fijn om een toilet dichtbij te hebben," aldus Greetje van Amstel van Treinen Met Toiletten/Pleeback, de initiator van de petitie. "Maar voor de 3,5 miljoen buik- en blaaspatiënten is een toilet in de nabijheid een nóg grotere eerste levensbehoefte, net als voor veel van de 2,8 miljoen ouderen. Wanneer zij geen rijbewijs of auto hebben, beperkt hen dat flink in hun bewegingsvrijheid. En als ze wel met de auto kunnen maar liever met de trein reizen, maar dat zonder toilet in de trein niet doen, is dit een gemiste kans voor het milieu en het klimaat."

Toegankelijkheid als basisvoorziening geregeld in Bestuursakkoord en besluit toegankelijkheid OV

Een verplicht toilet in iedere trein moet onderdeel zijn van een groter pakket aan maatregelen om het openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken. Zo is er ook de noodzakelijke wens om alle bushaltes in Nederland toegankelijk te maken, te zorgen voor reisassistentie voor mensen met een visuele beperking en om de buurtbus toegankelijk te maken voor mensen in een rolstoel.

Hiervoor wordt een Bestuursakkoord gemaakt. Sommige maatregelen die opgenomen moeten worden hierin vragen om een investering en zorgen daarmee voor financiële knelpunten. Ze zorgen ook voor grote vertraging bij het sluiten van het akkoord.

Donderdag 9 juni praat de commissie IenW in een commissiedebat Spoor met de Staatssecretaris. De alliantie heeft de politiek gevraagd om bovenstaande punten in ieder geval op te lossen in het bestuursakkoord en besluit toegankelijkheid OV. Zonder deze maatregelen kan het geen acceptabel akkoord zijn.

Liften op stations prioriteit

Om met een gerust hart van het OV gebruik te maken, moet je erop kunnen vertrouwen dat toegankelijkheidsvoorzieningen gewoon werken. Ook hierover willen de organisaties afspraken maken in het bestuursakkoord. Op dit moment zijn de liften op stations niet altijd in werking. Ze zijn bij een defect veel langer kapot dan gebruikelijk. Door leveringsproblemen van verschillende onderdelen duurt het nu weken tot soms maanden voordat een lift gerepareerd wordt. Dit zorgt voor grote problemen bij personen die afhankelijk zijn van deze liften. De alliantie roept de beheerders van deze liften dan ook op om dit probleem prioriteit nummer 1 te maken. Ook de politiek is aangesproken op dit probleem, dus ook hier zullen weer Kamervragen over gesteld worden.

Meer lezen over aangepast reizen? Neem een voordelig abonnement op Support Magazine!

(Bron: Iederin)

Altijd op de hoogte blijven?