Patiëntenfederatie wil ‘ANWB-dienst’ voor reparaties hulpmiddelen

Foto door Steve Buissinne via Pixabay

Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen om problemen met rolstoelen en scootmobielen snel op te lossen. In zo’n netwerk werken aanbieders, leveranciers, verzekeraars, gemeenten en reparateurs samen, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd of vervangen. Alleen met een bundeling van initiatieven kan 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar een gebruiksvriendelijke mobiliteitsoplossing in heel Nederland gegarandeerd worden.

Dat concludeert Patiëntenfederatie Nederland op basis van een onderzoek onder ruim vierduizend mensen die afhankelijk zijn van een hulpmiddel. Het onderzoek vond plaats in overleg met patiëntenorganisaties en Ieder(in), netwerk voor mensen met een beperking of chronische ziekte.

Te lang wachten
Van de deelnemers geeft een op de vier aan afhankelijk te zijn van een rolstoel of scootmobiel. Deze groep is het minst tevreden. Mensen weten niet hoe lang het duurt voor hun rolstoel wordt gerepareerd als die stuk gaat. De wachttijd op reparatie kan sterk verschillen, afhankelijk van de leverancier en de soort rolstoel. Maar deelnemers geven aan dat de wachttijd meestal onacceptabel lang is. Bovendien is er veel onvrede over de kwaliteit van de reparaties. De ontevredenheid van gebruikers neemt toe als het gaat om speciale aanpassingen aan een rolstoel. Vooral over maatwerk bij elektrische rolstoelen bestaat veel onvrede.

Het kan beter
Patiëntenfederatie Nederland constateert dat het onderzoek aantoont dat er nog teveel mis gaat in de hulpmiddelensector. Mensen hebben recht op een bij hen passend hulpmiddel. En ze moeten erop kunnen rekenen dat een ander passend hulpmiddel beschikbaar is wanneer hun eigen middel wordt gerepareerd of tijdelijk niet leverbaar is. Tijdige levering, onderhoud en reparaties moeten altijd gegarandeerd zijn, vindt de Patiëntenfederatie. En dan maakt het niet uit wie verantwoordelijk is voor levering en of onderhoud. Mensen gaan voor systemen; dat betekent dat in de praktijk eerst het probleem moet worden verholpen en dat pas daarna wordt gekeken wie de rekening krijgt. Een landelijk dekkend mobiliteitsnet kan daarvoor een oplossing zijn.

Eerst helpen, dan praten over de kosten
De Patiëntenfederatie vindt dat er in ieder geval voor mobiliteitshulpmiddelen een flinke slag gemaakt moet worden om de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Er moet een landelijk dekkend mobiliteitsnet komen van aanbieders, leveranciers, gemeenten en reparateurs, opdat rolstoelen en scootmobielen snel kunnen worden gerepareerd. Het kan niet zo zijn dat een inwoner van Groningen die in Zeeland strandt met een rolstoel moet wachten tot de leverancier vanuit Groningen komt opdagen. Inzet moet zijn dat mensen snel weer op weg worden geholpen. Mensen vallen nu nog te vaak tussen de wal en het schip, domweg omdat de regels niet op elkaar aansluiten. De Patiëntenfederatie vindt dat in zo’n geval de regels moeten wijken voor de noodhulp. Samenwerkende partijen moeten afspraken maken wie in een dergelijk geval gemachtigd is om de knopen door te hakken.

Hulpmiddel vergroot kwaliteit van leven
Voor veel mensen met een aandoening zijn hulpmiddelen belangrijk in het dagelijks leven. Zij vergroten de kwaliteit van leven. In het algemeen zijn gebruikers redelijk tevreden over hun hulpmiddel. Zij geven in het onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland een gemiddeld cijfer tussen de zeven en een kleine acht op een schaal van tien. Dat is maar goed ook, want zonder een hulpmiddel kunnen mensen erg veel last ondervinden van hun aandoening of beperking. Een goed werkend hulpmiddel kan die hinder beperken.

Maatwerk
Maar dan moet dat hulpmiddel wel maatwerk zijn en beschikbaar zijn als het nodig is. En dat laatste blijkt lang niet altijd het geval. Uit het onderzoek blijkt dat gebruikers in een op de drie gevallen te weinig keuzevrijheid hebben voor een hulpmiddel. Ook missen ze uitleg over mogelijkheden en alternatieven. En de gevolgen zijn groot voor mensen die te maken hebben met een niet of niet goed werkend of slecht passend hulpmiddel. Zij kunnen soms letterlijk de straat niet meer op, kunnen niet naar school of werk en missen contacten buiten de deur.

Bekijk hier de complete rapportage van het onderzoek (pdf).

(Bron: Patiëntenfederatie Nederland)

Facebook Twitter Email

  6 comments for “Patiëntenfederatie wil ‘ANWB-dienst’ voor reparaties hulpmiddelen

  1. Henk-Jan van Essen
    29 augustus 2019 at 11:59

    Verschillende gemeenten hebben contracten met verschillende hulpmiddelenleveranciers. Veel van de hulpmiddelen zijn eigendom van die verschillende hulpmiddelenleveranciers die stuk voor stuk verantwoordelijk zijn voor reparatie en onderhoud. De persoon uit Zeeland die in Groningen pech heeft met een hulpmiddel, moet zich (heel onhandig) melden bij de Zeelandse leverancier (want die is eigenaar en derhalve verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie). Je zou er aan kunnen denken om een fonds te starten waarin alle leveranciers een X bedrag storten voor ‘onderweg service’, maar Nederlander als ik ben, vraag ik me direct af of iedere reparatie dan wel ‘eerlijk’ wordt ingediend. Je gaat dan een controle systeem om allerlei bestaande systemen heen ontwikkelen. Het resultaat? Dat laat zich raden.
    De keuze vrijheid waar in het einde van het artikel over wordt gesproken is ook de ‘schuld’ van het systeem waarin de gemeente via aanbestedingen kiest voor een aanbieder. Soms de goedkoopste. En we weten allemaal, goedkoop is duurkoop. A;s kinderen onder elkaar zouden we zeggen ‘eigen schuld, dikke bult’, maar ja, wie is de dupe van dat systeem?
    Precies.

    • Chantal
      31 augustus 2019 at 13:11

      Toevallig woon ik in Zeeland en had ik in Overijssel pech (niet in Groningen, zoals in je voorbeeld). Gewoon het landelijke storingsnummer van Welzorg gebeld en er wordt dan een servicemonteur vanuit de regio waar je op dat moment bent.

    • Chantal
      31 augustus 2019 at 13:14

      Nog een aanvulling:
      Dat wil niet zeggen dat problemen zoals storingen en kapotte onderdelen opgelost, cq vervangen worden.
      Dat proces neemt helaas maanden in beslag. Te triest van woorden.

  2. mary groenendijk
    29 augustus 2019 at 12:14

    Helemaal mee eens, ik stond met bijna lege accu’s. De hele zomer al oplaad problemen.
    Bel je voor hulp, zeggen ze ik kan je niet helpen want we hebben geen volle accu’s 🙈 in voorraad.
    Blijft een strijd, omdat de gemeente beslist, dat je één soort accu’s krijgt. Om dan géén tochten te kunnen rijden, maar het rondje om de kerk.
    Zo slecht, wat je eruit haalt moet je er nieuw in zetten.

  3. H. Assink
    30 augustus 2019 at 11:12

    Beste gebruikers,
    Het probleem waar jullie het over hebben is pech of onderhoud. Als we deze dingen uit elkaar kunen halen dan moet men verdeer praten. Ik kan me voorstellen dat men frustraties heeft over de mensen. Ik vind het belangrijk dat wij niet de dupe worden over het beleid.
    Beterschap.

  4. André Veraar
    31 augustus 2019 at 18:31

    Mijn aanbeveling is Ga niet met de ANWB in zee.!!
    Reparatie van Rollators door de ANWB zijn niet goedkoop, zeker voor ouderen met een
    Smalle beurs, maar dat interesseert ze niet. ( Koop maar een nieuwe )
    Ik spreek uit ervaring !
    In het buurthijs in Amstelveen Participe De Bolder hebben wij maandelijks een
    ROLLATORCHECK – Kosten Euro 2,50 en een koppie koffie.
    De onderdelen worden wel in rekening gebracht.

    André

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *