Passagier met beperking urenlang vast in Ryanair-vliegtuig

Daryl Tavernor, die vanwege de spierziekte spinale musculaire atrofie (SMA) assistentie nodig heeft bij zijn vliegreizen, zat lange tijd vast in een Ryanair-vliegtuig op Manchester Airport. Twee uur na aankomst zat hij nog steeds in het vliegtuig zonder dat hij geholpen werd het toestel te verlaten. Dat meldt luchtvaartwebsite Up in the Sky.

De gezagvoerder zat op dat moment eveneens nog aan boord en ging ‘uit frustratie’ zelf op zoek naar assistentie. “Meestal duurt het maar zo’n 10 tot 15 minuten voor speciale assistentie me uit het vliegtuig heeft gehaald”, aldus Daryl Tavernor tegen Manchester Evening News.

Foto door Markus Winkler via Pixabay

Moeizame assistentie
Dankzij de gezagvoerder was twee uur na aankomst personeel onderweg om Tavernor uit het vliegtuig halen. Omdat midden in de nacht bijna geen vliegtuigen landen, werd de man verteld dat het daarom langer duurde voordat medewerkers van ABM (assistentie) bij het toestel arriveerden. Maar ook het verlaten van het vliegtuig ging niet zonder slag of stoot. “De persoon die ze voor me stuurden had echt moeite om me uit het vliegtuig te krijgen, ik ben geen zware jongen, maar deze persoon had er echt moeite mee”, aldus Tavernor.

Geen grenswacht
Daarmee waren de problemen nog niet opgelost. Vervolgens werd hij begeleid vanaf het Ryanair-toestel naar de grenscontrole waar helemaal geen personeel aanwezig was. Daardoor moesten telefoontjes gepleegd worden. “Ze belden hun bazen, maar ze konden niemand te pakken krijgen. Niemand leek de grenswacht te kunnen bellen, dit ging een dik uur zo door. Ik voelde me alsof ik gegijzeld werd, dus ik had geen andere optie dan de politie te bellen”, zegt hij. Binnen tien minuten was de politie op de luchthaven. Daarna kon hij na zessen het vliegveld eindelijk verlaten.

Niet de eerste keer
Het is niet eerste keer dat Tavernor zoiets meemaakte. Luchthavens moeten het beleid omtrent mensen met een beperking volgens hem herzien. “De manier waarop ze reizigers met een handicap behandelen is verschrikkelijk. Het moet veranderen. Ik reis veel voor mijn werk en dit is de tweede keer in een jaar dat ik zo’n groot probleem heb”, aldus de man.

Eind vorig jaar werd een man uit een Ryanair-vliegtuig gehaald, omdat zijn rolstoel te zwaar was.

Alles lezen over aangepaste vakanties en reizen? Neem een abonnement op Support Magazine!

 
(Bron: Up in the Sky)

Geef een reactie