Oude trams verdwijnen uit Den Haag: opnieuw aanbesteding voor 50 toegankelijke trams

Sinds 1981 rijden ze al door Den Haag: de bekende GTL8-trams van HTM. Maar aan dat tijdperk lijkt een einde te komen, want HTM heeft vijftig nieuwe trams besteld bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Die moeten vanaf 2026 de bekende rood-beige trams gaan vervangen. De nieuwe trams zijn een stuk ruimer, comfortabeler én toegankelijk voor iedereen, vertelt HTM-woordvoerder Marijke Poppelier aan Omroep West.

De oude GTL8-tram. Foto door Martin Vuiks, via Flickr.

De GTL8’s van HTM worden vervangen door de zogeheten TINA-tram van Stadler. De belangrijkste reden? Toegankelijkheid. Poppelier: “De huidige GTL8’s zijn niet voor iedereen toegankelijk. Een kinderwagen is bijvoorbeeld al een heel gedoe, maar ook mensen met een rolstoel kunnen de tram niet makkelijk in.”

De nieuwe trams hebben meer zitruimte, grote ramen en vooral: géén drempels of verhoogde vloeren. Hoe de tram er precies van binnen uit komt te zien, is nog niet zeker. Dat ontwerp wordt pas gemaakt nadat het contract definitief is getekend.

Deel van trams al toegankelijk
Een aantal trams in Den Haag is eerder al vervangen door moderne Avenio’s, die ook rolstoeltoegankelijk zijn. Poppelier: “De trams moet je Europees aanbesteden vanwege het bedrag dat ermee is gemoeid. Alle fabrikanten krijgen de kans om mee te dingen naar die opdracht, dus we kunnen niet zomaar zeggen dat we nog eens vijftig Avenio’s bestellen.”

De TINA-tram van Stadler. Foto via Stadler.

Bezwaar en goedkeuring
Naast Stadler deden nog twee andere tramfabrikanten een aanbod, maar de Zwitsers kwamen als besten uit de bus. De andere twee fabrikanten hebben nog twintig dagen om bezwaar te maken tegen het besluit. Ook moeten de aandeelhouders van HTM, de gemeente en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) de voorlopige vergunning nog goedkeuren. Ondanks dat is er met de aanbesteding volgens de HTM “een belangrijke stap gezet op weg naar voor iedereen toegankelijke trams in de Haagse regio”.

Rijden in 2026
Het duurt nog wel even voordat de trams daadwerkelijk gaan rijden. Zo moeten er nog veel werkzaamheden in de stad worden afgerond om hun komst mogelijk te maken. “We streven ernaar om voor het einde van dit jaar een contract te ondertekenen. Als alles goed gaat, rijden de trams vanaf 2026”, zegt Poppelier.

Meer lezen over toegankelijk vervoer? Neem een voordelig abonnement op Support Magazine:

(Bron: Omroep West)

Geef een reactie