Het maandenlang moeten wachten op reparatie van een hulpmiddel betekent in het ergste geval dat je de deur niet meer uit kunt. Werk, school, even een boodschapje doen, alles staat onder druk. Ieder(in) was te gast in de uitzending van Hart van Nederland, waar dit probleem aan de orde werd gesteld.
Problemen met hulpmiddelen
Bij Ieder(in) komen regelmatig signalen binnen via het meldpunt dat onderdelen voor rolstoelen soms maanden niet leverbaar zijn, het soms weken duurt voordat er een monteur kan langskomen en dat de klantenservice niet goed bereikbaar is of gebrekkige informatie verstrekt. Met als gevolg vertragingen waar mensen met een beperking de dupe van zijn.
Als je geen gebruik kan maken van je hulpmiddel, kan dit in het ergste geval betekenen dat je de deur niet meer uit kunt om naar werk te gaan, kinderen van school te halen of zelfstandig boodschappen te doen.
Het probleem speelt al langer
Er zijn de afgelopen jaren veel klachten geweest over hulpmiddelen. In veel gemeentes gaat het heel goed. En in andere gemeentes niet. Daarom zijn er in 2021 met onder andere gemeenten, zorgverzekeraars en leveranciers afspraken gemaakt voor verbeteringen. Deze verbeterafspraken zijn vastgelegd in het Landelijk normenkader Hulpmiddelen.
Vanaf 1 januari 2022 moet het beter gaan met het aanvragen, onderhouden, repareren en meeverhuizen van hulpmiddelen. Maar gebeurt dat ook echt?
Meldactie hulpmiddelen
Ieder(in) wil scherp in de gaten houden of het nu inderdaad beter gaat. Daarom is Ieder(in) de Meldactie Hulpmiddelen gestart. Je kan je ervaringen delen in de vragenlijst.
Uitzending van Hart van Nederland
In de uitzending van Hart van Nederland komen Bart de Bruin en Rhea Elise Khoeblal aan het woord. Soms moeten zij maanden wachten totdat hun rolstoel wordt vervangen of kan worden gemaakt als die stuk is. Doordat onderdelen slecht leverbaar zijn, verloopt de reparatie van een rolstoel erg traag.
Bekijk hier de uitzending van Hart van Nederland (6 juni 2023 van 22.30 uur).
(Bron: Iederin)