
Toen Karst Lovers (27) voor de zoveelste keer onverwacht met zijn rolstoel voor een kapotte stationslift stond, was hij er klaar mee. Hij maakte zelf een simpele, maar doeltreffende oplossing. "Als de NS het niet biedt, moet ik het maar doen." Dat meldt het AD.
Lovers gaat vanuit zijn woonplaats Tiel regelmatig met de trein door Midden-Nederland. Om met de rolstoel van en naar perrons te komen, moet hij de stationsliften gebruiken. Maar of die werken, is vaak nog maar de vraag. Volgens de NS staan alleen langdurige liftstoringen in de eigen reisapp. "Maar de informatie is vaak onjuist of onvolledig", vertelt Lovers.
En dat is voor hem extra vervelend. "Ik heb een vorm van autisme. Daardoor wil ik vooraf echt alles van minuut tot minuut plannen en opschrijven. Loopt mijn reis anders, door bijvoorbeeld een kapotte lift, dan val ik even stil. Inmiddels kan ik er beter mee omgaan, omdat het me de afgelopen jaren meerdere keren is overkomen."
'Dit kan anders'
Lovers was het gebrek aan informatie zat, maar bij de pakken neerzitten was voor hem geen optie. "Ik dacht: ik zal vast niet de enige zijn die hiervan last heeft en dit moet anders kunnen." En dus ontwierp hij een speciale website, waar de kapotte stationsliften worden bijgehouden. "Dit draagt enorm bij aan het zelfstandig reizen en het reizigersgemak", denkt Lovers. "Maar ik heb geen zicht op de storingslijst van de NS, dus ik moet mijn informatie op een andere manier verzamelen: via reizigers."
Melden
Wie een stilstaande lift tegenkomt, kan dat doorgeven via een formulier op het digitale platform. "Als ik de melding heb ontvangen, zet ik ‘m in de lijst." Zoeft het hokje weer op en neer, dan kan de storing worden afgemeld. "Aan- en afmelden is belangrijk, anders blijft het een verrassing of de liften het doen."
De website is een hobby, benadrukt Lovers. "Ik doe dat dus wanneer en zo lang ik wil. Alles moet ik handmatig invoeren, ook op sociale media (Facebook en Twitter, red.). Bovendien zet ik alternatieve stations (met werkende liften, red.) erbij. Een stukje service, zeg maar. Dat kan best een tijdrovende klus zijn."
Waar is de NS?
Reizigers op de hoogte houden van liftstoringen, is dat niet eigenlijk de taak van de vervoerder? "Als zij het niet bieden, moet ik het maar doen, denk ik dan. Ik vind het jammer dat het zo nodig is. Het bijhouden van de storingen is blijkbaar zo simpel dat iemand zonder al te veel vakkennis het ook kan. Ik heb dit letterlijk in een halve dag opgezet. Ik weet dat de NS ermee bezig is, maar volgens mij loopt dat al jaren. Waarom doet de NS niks? Of willen ze het niet?"
Sinds de lancering van de website, in mei dit jaar, ontving Lovers 84 meldingen over niet-werkende liften. De ene dag zijn het er vijf of zes, de andere dag blijft het stil. Lovers hoopt dat hij snel een completer overzicht kan aanbieden. Hij hoopt dat een gesprek met ProRail en NS daarbij kan helpen, want zij krijgen als eerste de aan- en afmeldingen binnen. De afspraak met de spoorbedrijven volgt binnenkort, zegt Lovers.
Reactie NS en ProRail
De communicatie over liftstoringen wordt verbeterd, stellen NS en ProRail. Momenteel worden sensoren in liften geplaatst die seintjes geven bij een storing. De data uit de sensoren kan uiteindelijk gekoppeld worden aan de NS-app, zodat gebruikers kunnen zien waar ze aan toe zijn. Dit zal niet voor het einde van het jaar gebeuren.
(Bron: AD.nl)