Treinreizigers kunnen nu tussen Amsterdam en Frankfurt met nieuwe ICE-treinen reizen. Deze hogesnelheidstreinen (ook wel bekend als de ICE 3neo) vervangen sinds zaterdag alle oude treinen op dit traject. ICE International rijdt 7 keer per dag vanaf Amsterdam Centraal via Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen en Frankfurt. Ook de dagelijkse ICE-verbinding naar Basel wordt vervangen door de nieuwe trein. Tot en met 15 juli rijdt deze trein tot Basel. Vanaf 2025 willen NS en DB dagelijks een ICE naar München rijden.

De nieuwe treinen lijken aan de buitenkant op de inmiddels ruim 20 jaar oude bekende wit met rode treinen. De nieuwe treinen zijn echter een doorontwikkeling van hun voorgangers en zijn aan de binnenkant sterk verbeterd. Zowel op het gebied van comfort als de techniek onder de motorkap.

Lift van NS ICE 3neo (© NS)

Ingebouwde rolstoellift

De trein heeft meer deuren, waardoor in- en uitstappen sneller gaat. Voor reizigers met een beperking zijn er speciale voorzieningen, zoals een ingebouwde rolstoellift en klikgeluiden bij de deur voor slechtzienden. Ook is er een rolstoeltoegankelijk toilet met zijbeugels en zijn er rolstoelplaatsen. De ramen van de nieuwe trein houden zonlicht buiten, maar laten het mobiele telefoonsignaal beter door dan voorheen.

De nieuwe treinen zijn eigendom van Deutsche Bahn (DB) en worden sinds december 2022 in Duitsland in de dienstregeling ingezet.

Bron: NS

Altijd op de hoogte blijven?