Goed nieuws voor de 31-jarige Fatih die sinds vorige week vast zat in zijn woning in Utrecht: de lift in zijn appartement is eindelijk gerepareerd. "Ik ben gelijk naar buiten gegaan om een frisse neus te halen." Dat meldt RTV Utrecht.
Toen Fatih het euvel vorige week woensdagochtend ontdekte, nam hij contact op met woningcorporatie Bo-Ex. Maar omdat zij het euvel niet konden verhelpen, werd liftbedrijf Schindler ingeschakeld. Er was vervolgens een steiger nodig om bij het defect te kunnen, maar die kon pas afgelopen maandag worden opgebouwd.
Volgens een woordvoerder van de woningcorporatie zat de lift vast in de vang. Dit is een component dat in werking treedt als de lift met een te hoge snelheid omhoog of omlaag gaat. Inmiddels zijn diverse onderdelen vervangen en werkt de lift weer. Volgens de woordvoerder ontstond het defect door "onzorgvuldig gebruik".
'Kon veel sneller'
Fatih is blij dat hij de lift eindelijk weer kan gebruiken, maar hij baalt wel van de situatie. "Het heeft allemaal vrij lang geduurd en de communicatie vond ik ook niet best. Het kon veel sneller en ze hadden me meer op de hoogte kunnen houden."
Het is bovendien de tweede keer in twee maanden tijd dat de lift kapot is gegaan en dat stoort hem ook. Volgens Fatih is het laatste woord er ook nog niet over gesproken. "Ik heb nog een gesprek met Bo-Ex, dan ga ik het er zeker nog over hebben." De woningcorporatie laat ook weten nog met hem in gesprek te gaan.
Voorval evalueren
Had deze situatie voorkomen kunnen worden? "Er is destijds wel een gesprek geweest met de bewoner waarin is gezegd dat er op zijn verdieping maar één lift beschikbaar is. We gaan nu wel kijken of het wel verstandig is dat hij op deze etage blijft zitten. (...) We hadden hem wel uit huis kunnen halen, maar hij heeft ook verzorging nodig, dat hadden we nooit voor hem kunnen regelen in een hotel."
De woordvoerder: "Dit soort situaties zijn gewoon lastig om aan te pakken. De brandweer rukt alleen uit bij brand, want dan mag de lift door niemand gebruikt worden. Bij dit soort situaties kunnen we ook nog een bedrijf inschakelen dat een soort traplift heeft, maar daar was deze bewoner niet bij geholpen omdat hij zijn rolstoel dan niet had gehad." Bo-Ex zegt het hele voorval nog te gaan evalueren.
Meer lezen over (on)toegankelijkheid? Neem via onderstaande knop een abonnement op Support Magazine!
(Bron: RTV Utrecht)