Nieuwe vliegtuigstoel laat passagiers in eigen rolstoel reizen

23 maart 2020 - Redactie Support Magazine

Molon Labe Seating uit Denver (Verenigde Staten) heeft een prototype van een nieuwe vliegtuigstoel onthuld, die ervoor zorgt dat passagiers met een beperking in hun eigen rolstoel kunnen vliegen. Omdat dit nu nog niet mogelijk is, wordt het reizen per vliegtuig voor mensen met een handicap als een zeer negatieve ervaring en als ontmenselijkend beschouwd, en vermijdt een deel van deze mensen het vliegtuigvervoer het liefst.

Zelfs nu nog moeten deze reizigers in het vliegtuig verplaatst worden met gebruik van een zogenaamde 'Skychair', dat is een smalle stoel op wielen die in het gangpad van een vliegtuig past, waarna zij overgeplaatst worden in een standaard vliegtuigstoel.

Rolstoelschade en lichamelijke klachten

De problemen die men tegenkomt, zijn onder andere:

  • Rolstoelen die beschadigd raken in de vrachtruimte van het vliegtuig, of wanneer deze in de vrachtruimte gezet of uit de vrachtruimte gehaald wordt
  • Het oplopen van lichamelijke klachten en blessures tijdens de transfers of lange zit
  • Inperking van je (gevoel van) onafhankelijkheid door het tijdelijk verlies van de rolstoel en geen/slechte toegang tot het toilet hebben
  • Geen mogelijkheid hebben om het lichaam te strekken of fysiotherapeutische oefeningen te doen tijdens de vlucht

Schuifstoel

Molon Labe Seating heeft als oplossing een ontwerp bedacht dat gebaseerd is op hun eigen 'Side-Slip Seat', een ontwerp waarbij stoelen over elkaar heen bewegen om meer ruimte te kunnen maken. Deze rij stoelen kan daardoor als een standaard economy-klasse zitting gebruikt worden, maar als het nodig is kan de gangpad-stoel over de stoel ernaast geschoven worden. Hierdoor ontstaat 91 centimeter ruimte om een handbewogen of elektrische rolstoel te plaatsen. Een Q-Straint vergrendelsysteem, dat al veel in aangepaste auto's en (internationaal) in het openbaar vervoer toegepast wordt, kan daarna gebruikt worden om de rolstoel vast te zetten aan de vloer van de cabine.

Geen financiële nadelen

Een voordeel van dit ontwerp is dat vliegtuigmaatschappijen geen omzet of bruikbaar oppervlak verliezen, wat een probleem was bij vorige ontwerpen om een rolstoel in het vliegtuig te kunnen plaatsen. Een ander voordeel is dat mensen met een beperking in hun eigen rolstoel reizen. Dit verbetert de toegankelijkheid naar individuele behoeften optimaal, deze rolstoel is tenslotte al zo goed mogelijk aangepast.

- Artikel gaat verder na de video -

Ideaal moment

Vanwege stevig drukzetten door middel van wet- en regelgeving is er de laatste tijd een gunstig momentum ontstaan om rolstoelen in vliegtuigen te laten vliegen. In september 2019 kondigde het Amerikaanse ministerie van Transport de oprichting aan van de Air Carrier Access Act Advisory Committee (ACAA Advisory Committee). Het doel van deze commissie is om de vliegervaring van passagiers met een handicap en de toegang tot vliegreizen te vergroten. De FAA-autorisatiewet omvatte ook het mandaat om een studie uit te voeren naar de haalbaarheid van rolstoelbevestigingssystemen in de cabine en de daaropvolgende benodigde aanpassingen.

Crowdfunding

Molon Labe Seating heeft een crowdfunding-campagne gelanceerd om het ontwerp, ontwikkeling, analyse en certificatie van dit type vliegtuigstoelen te bespoedigen. Hank Scott, CEO van Molon Labe Seating: "Het kost miljoenen om een vliegtuigstoel vorm te geven en te certificeren. We zijn een kleine start-up met beperkte middelen en onze recent gecertificeerde S1 economy-klasse stoel heeft op dit moment onze prioriteit. Daarom kozen we ervoor om dit project te crowdfunden, zodat we het kunnen laten certificeren en zo snel mogelijk in de lucht te krijgen. We willen binnen 18 maanden vliegen maar daarvoor hebben we de hulp van het publiek nodig." De GoFundMe crowdfunding-campagne is hier te vinden.

(Bron: AviationPros)

Altijd op de hoogte blijven?