Nieuwe toegankelijke FLIRT-treinen kampen met kinderziektes

22 maart 2017 - Redactie Support Magazine

De inzet van nieuwe FLIRT-Sprinters verloopt bij de Nederlandse Spoorwegen nog niet vlekkeloos. De nieuwe treinen hebben een automatische loopplank, zodat de trein goed toegankelijk is voor mensen met een beperking. Zo'n 5 tot 10 keer per dag zijn er problemen met die loopplank, waardoor er vertragingen ontstaan. Dat meldt het Algemeen Dagblad woensdag.

De Nederlandse Spoorwegen zetten de nieuwe treinen sinds begin december in. Aanvankelijk werden er slechts vier nieuwe FLIRT-treinen ingezet. Dat deed het spoorbedrijf om te testen of de nieuwe treinen geen kinderziektes hadden. "Die waren er uiteindelijk nauwelijks,” verklaarde het spoorbedrijf aanvankelijk. Daarna is de inzet fors uitgebreid. Nu blijkt dat de treinen toch nog last hebben van kinderziektes.

Bij de stations Nijmegen, Nijmegen Dukenburg, Helmond en Wijchen komt de loopplank regelmatig knel te zitten. "Bij bewegingen op de trede zakt deze iets in. Dit is normaal. Maar in de uiterste stand kan de trede dan een storing geven, waardoor deze niet meer in kan schuiven," geeft NS-woordvoerder Ingeborg de Boer in het AD als oorzaak. "De trein kan vanzelfsprekend niet vertrekken als de trede niet inschuift."

Gemiddeld goed

De gevolgen van de storing verschillen volgens NS. "De ene keer heeft de trein nauwelijks tot een paar minuten vertraging, de andere keer loopt deze op." Reizigers noemen tegenover het Algemeen Dagblad voorbeelden van langdurige vertragingen. Volgens de NS wordt deze week nog een software-update doorgevoerd, die de storing moet verhelpen. Verder benadrukt NS dat de nieuwe sprinters het "gemiddeld goed" doen. "Bij de introductie van een nieuwe trein houd je rekening met kinderziektes en is een gemiddelde punctualiteit van 80 procent normaal. De sprinter zit hier met 87 procent ruim boven."

(Bron: Treinreiziger.nl)

Altijd op de hoogte blijven?