Nationale Ombudsman: ‘Onduidelijkheid over eigen bijdrage Wmo’

Reinier van Zutphen, Nationale Ombudsman
Foto: Arenda Oomen

De Nationale ombudsman ontvangt sinds enkele weken klachten en signalen van burgers over de invoering van een nieuw, vast abonnementstarief eigen bijdragen van €17,50 voor hulp en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Er is veel onduidelijkheid over dit nieuwe tarief.

Reinier van Zutphen: “Daarom vraag ik minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om een reactie op de vragen voor wie dit nieuwe tarief is bedoeld en op welke wijze gemeenten het dienen toe te passen. Mensen moeten goed geïnformeerd worden over de kosten van een voor hen belangrijke zorgvoorziening en weten waar ze aan toe zijn.”

Signalen

  • Toch oude bedrag betalen
    Uit de klachten blijkt dat mensen voor huishoudelijke hulp nog steeds het oude bedrag aan eigen bijdrage moeten betalen, terwijl zij hadden verwacht per 2019 over te gaan naar het voor hen lagere, vaste tarief van €17,50. Zij kennen anderen, ook uit hun eigen gemeente, die voor diezelfde hulp wel het nieuwe tarief aan eigen bijdrage betalen. Mensen begrijpen dit niet en vinden dit onrechtvaardig. De informatie vanuit de overheid over dit onderwerp was duidelijk: voor iedereen een nieuw, vast tarief voor hulp en ondersteuning vanuit de Wmo. Deze boodschap blijkt nu niet juist te zijn: het nieuwe tarief geldt alleen voor maatwerkvoorzieningen. Als gemeenten huishoudelijke hulp als algemene voorziening hebben aangemerkt, betalen deze mensen gewoon nog het oude (hogere) bedrag.
  • Stapeling van facturen
    Als gemeenten huishoudelijke hulp (gedeeltelijk) als algemene voorziening aanbieden en mensen daarnaast ook gebruik maken van maatwerkvoorzieningen uit de Wmo, ontvangen zij meerdere facturen. Eén van de gemeente en één van het CAK. Dit lijkt alsnog op een stapeling van eigen bijdragen, terwijl deze maatregelen uit het Regeerakkoord juist bedoeld waren om dit te verminderen.
  • Onduidelijke informatieverstrekking
    De informatie vanuit de overheid was: voor iedereen een nieuw, vast tarief voor hulp en ondersteuning vanuit de Wmo. Dit blijkt toch anders. De informatieverstrekking lijkt onduidelijk te zijn geweest.

Lees hier de brief aan minister van VWS inzake vaste abonnementstarief Wmo (pdf).

(Bron: de Nationale Ombudsman)

Facebook Twitter Email

  2 comments for “Nationale Ombudsman: ‘Onduidelijkheid over eigen bijdrage Wmo’

  1. H.G.J. Hoogeboom
    22 februari 2019 at 19:58

    Helaas is de WMO een groot raadsel voor me terwijl ik best wel mij in alles goed verdiep. Onlangs had ik een verziening “gekregen” die mij E1359,00 zou moeten gaan kosten. Een motorslot voor op mijn huisdeur. Ik kan met een huissleutel mijn voordeur niet meer openen.
    Welzorg kwam de boel opmeten en weken later kwam de fa. Ardio het installeren. Zo knullig en zo niet aan mijn verwachtingen voldaan. En hetergste: geen kastje buiten met een reservesleutel voor Hulpverleners. Men kon dus met de Moedersleutel niet meer mijn huis in. Ik heb 12 dagen in een gevaarlijke situatie gewoond. Men ontkent bij Welzorg dat er een resevesleutel zou komen. Ardio gaf mij aan dat het wel op de opdracht stond. Kortom: ik heb het weg laten halen. Klacht bij WMO ingediend met verzoek om contact: NOOIT iets vernomen. Ik had nl nog de vraag: wanneer ik overlijd, wie gaat dan het restant van de voorzieng afbetalen? WMO geeft aan dat voorziening achterblijft voor de Verhuurder. Die varen er wel bij en de zorgvrager betaalt. Ik heb nog veel meer van dit soort vragen en voorbeelden. Bij WMO wordt je niks wijzer. Iedere keer een ander aan de telefoon met een ander antwoord. Het is gekmakend die toko in Amsterdam

  2. Paula
    23 februari 2019 at 20:51

    Amsterdam moet je echt niet hebben als het gaat om toegankelijkheid. Snel verhuizen, zou ik zeggen! Ook al is het nog zo lastig.
    Voor zover ik weet ga ik vanaf komende maand de eigen bijdrage van dit jaar betalen. Dat wordt dan het zogenaamde abonnementstarief. Ik vermoed dat veel mensen niet in de gaten hebben dat ze nog de periodes over 2018 aan het betalen zijn. Drie maanden achterlopen bij het CAK is normaal, maar erg lang. Het zou fijn zijn als daar eens iets aan wordt gedaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *