Kijkje in de werkplaats van Welzorg Auto op Maat

7 januari 2022 - Redactie Support Magazine

Bij de vier vestigingen van Welzorg Auto op Maat worden heel wat auto's en bussen aangepast. In de werkplaats in Zwolle is monteur Dennis Kakkenberg aan het sleutelen aan een Mercedes Sprinter. "Als eerst heb ik de bus helemaal gestript. Daarna begint het opbouwwerk. Met de klant kijk ik tussendoor waar wat precies moet komen."

Lees het volledige artikel uit de nieuwe editie (nr. 6-2021) van Support Magazine:

Klik op de vergrotingsoptie in het venster of hier om te vergroten.

  • WELZORG AUTO OP MAAT
  • Kijkje in de
  • werkplaats
  • Dennis Kakkenberg
  • Leeftijd: 28 jaar
  • Privé: Alleenstaand
  • Opleiding: Mbo
  • werktuigbouwkunde
  • niveau 4
  • Werk: Sinds 2016 bij
  • Welzorg Auto op Maat als
  • allround monteur
  • Passie: Sleutelen aan zijn
  • oude Volvo’s
  • Bij de vier vestigingen van Welzorg Auto op Maat

worden heel wat auto’s en bussen aangepast.

  • In de werkplaats in Zwolle is monteur Dennis
  • Kakkenberg aan het sleutelen aan een Mercedes

Sprinter. “Als eerst heb ik de bus helemaal gestript.

  • Daarna begint het opbouwwerk. Met de klant kijk
  • ik tussendoor waar wat precies moet komen.”
  • Allround monteur Dennis
  • Kakkenberg laat met trots de
  • werkplaats van Welzorg Auto op
  • Maat in Zwolle zien. “Als broekie
  • van 19 kwam ik hier binnen. Ik zat in
  • mijn derde jaar van de mboopleiding

werktuigbouwkunde.

  • Sleutelen deed ik al mijn hele leven,
  • dus ik mocht al snel wat klussen
  • zelf doen. Na het halen van mijn
  • diploma ben ik hier als vaste kracht
  • gekomen. Ik vind het werk supertof
  • en de variëteit is mooi. De hele dag
  • ben ik bezig met oplossingen
  • zoeken voor technische
  • uitdagingen, ik werk aan een
  • enorme puzzel. Het ene moment
  • sta ik te lassen en te slijpen, en ben

ik alles precies aan het uitmeten.

  • Vervolgens zit ik op de kop voorin
  • een auto om de bedrading zo goed

mogelijk te geleiden of omleiden.

  • En de dag erna ben ik met een
  • laptop op schoot op zoek naar een

storing. Ik doe dus echt van alles.

  • De ene keer ben ik zo klaar,
  • bijvoorbeeld met het aanpassen
  • van een Toyota Aygo met
  • handbediening. Maar met een bus
  • zoals deze, waarbij iemand vanuit
  • de rolstoel zelf gaat rijden, ben ik
  • veel langer bezig. Als een bus klaar
  • is, voelt het alsof deze een beetje
  • mijn eigen kindje is geworden, ik

ken de bus van binnen en buiten.

  • Wanneer een klant voor de
  • jaarlijkse controle binnenrijdt,
  • komen alle herinneringen weer
  • boven. Deze checkbeurten geven

mij ook zicht op mijn leerproces.

  • Niet alleen de techniek heeft de
  • afgelopen jaren een ontwikkeling
  • doorgemaakt, ook ikzelf ben door
  • de opgedane kennis en vooral
  • ervaring – iets wat heel belangrijk is
  • in dit werk – steeds beter geworden
  • in mijn vak.”Die kennis en ervaring komen goed van pas bij het aanpassen van deze
  • Mercedes Sprinter. “Ik ben nu zo’n drie weken bezig met de bus. Als
  • eerst heb ik haar helemaal gestript. Daarna ben ik begonnen met de
  • vloer waterpas maken. De klant gaat namelijk met zijn rolstoel achter het
  • stuur. Aangezien de vloer voorin omhoog loopt, moet het hoogteverschil
  • zoveel mogelijk beperkt worden. Daarom heb ik een vier millimeter dikke
  • metalen traanplaat op de vloer gelegd. Deze plaat biedt meteen wat grip
  • wanneer meneer zijn rolstoel vastzet in het Dahl-dockingsysteem. De
  • positie achter het stuur en de afstelling tussen de rolstoel en de
  • elektrische rolstoelvergrendeling luistert heel nauw. Dit gebeurt tijdens
  • de eerste tussenpassing met de klant. Het plaatsen van de lift is daarom
  • ook altijd iets waarmee we in een vroeg stadium beginnen.”
  • SPECIAL INNOVATIE
  • & INCLUSIE
  • 33
  • Een andere mooie aanpassing is de gas- en remschuif. “Door de ziekte ALS
  • heeft meneer geen kracht meer in zijn benen en verminderde kracht in zijn
  • armen. Rechts plaats ik daarom een gas- en remschuif. Beweegt hij zijn hand
  • naar voren dan geeft hij gas, naar achteren remt hij. In de schuif zit een
  • sensor waarmee we op de computer kunnen zien hoeveel kracht hij heeft en
  • welke afstelling er dus nodig is. Ook op het stuur zit een bekrachtiging. Zo
  • kan ik het stuur met mijn pink draaien. De elektronica biedt tegenwoordig
  • veel mogelijkheden. Mocht de klant meer functionaliteit verliezen kan ik de
  • gas- en remschuif nog verder aanpassen. Eveneens reserveer ik voorin wat
  • ruimte voor eventuele toekomstige aanpassingen. Vooruitkijken maakt ook
  • onderdeel uit van de puzzel. Het is super dat we met deze technieken
  • mensen zo lang mogelijk zelf auto kunnen laten rijden.”
  • Deze pagina wordt u aangeboden door
  • WELZORG AUTO OP MAAT
  • www.welzorg.nl/auto-op-maat

Altijd op de hoogte blijven?