Kijkje in de werkplaats van Welzorg Auto op Maat

Bij de vier vestigingen van Welzorg Auto op Maat worden heel wat auto’s en bussen aangepast. In de werkplaats in Zwolle is monteur Dennis Kakkenberg aan het sleutelen aan een Mercedes Sprinter. “Als eerst heb ik de bus helemaal gestript. Daarna begint het opbouwwerk. Met de klant kijk ik tussendoor waar wat precies moet komen.”

Lees het volledige artikel uit de nieuwe editie (nr. 6-2021) van Support Magazine:

Klik op de vergrotingsoptie in het venster of hier om te vergroten.

WELZORG AUTO OP MAAT
Kijkje in de
werkplaats
Dennis Kakkenberg
Leeftijd: 28 jaar
Privé: Alleenstaand
Opleiding: Mbo
werktuigbouwkunde
niveau 4
Werk: Sinds 2016 bij
Welzorg Auto op Maat als
allround monteur
Passie: Sleutelen aan zijn
oude Volvo’s
Bij de vier vestigingen van Welzorg Auto op Maat
worden heel wat auto’s en bussen aangepast.
In de werkplaats in Zwolle is monteur Dennis
Kakkenberg aan het sleutelen aan een Mercedes
Sprinter. “Als eerst heb ik de bus helemaal gestript.
Daarna begint het opbouwwerk. Met de klant kijk
ik tussendoor waar wat precies moet komen.”
Allround monteur Dennis
Kakkenberg laat met trots de
werkplaats van Welzorg Auto op
Maat in Zwolle zien. “Als broekie
van 19 kwam ik hier binnen. Ik zat in
mijn derde jaar van de mboopleiding
werktuigbouwkunde.
Sleutelen deed ik al mijn hele leven,
dus ik mocht al snel wat klussen
zelf doen. Na het halen van mijn
diploma ben ik hier als vaste kracht
gekomen. Ik vind het werk supertof
en de variëteit is mooi. De hele dag
ben ik bezig met oplossingen
zoeken voor technische
uitdagingen, ik werk aan een
enorme puzzel. Het ene moment
sta ik te lassen en te slijpen, en ben
ik alles precies aan het uitmeten.
Vervolgens zit ik op de kop voorin
een auto om de bedrading zo goed
mogelijk te geleiden of omleiden.
En de dag erna ben ik met een
laptop op schoot op zoek naar een
storing. Ik doe dus echt van alles.
De ene keer ben ik zo klaar,
bijvoorbeeld met het aanpassen
van een Toyota Aygo met
handbediening. Maar met een bus
zoals deze, waarbij iemand vanuit
de rolstoel zelf gaat rijden, ben ik
veel langer bezig. Als een bus klaar
is, voelt het alsof deze een beetje
mijn eigen kindje is geworden, ik
ken de bus van binnen en buiten.
Wanneer een klant voor de
jaarlijkse controle binnenrijdt,
komen alle herinneringen weer
boven. Deze checkbeurten geven
mij ook zicht op mijn leerproces.
Niet alleen de techniek heeft de
afgelopen jaren een ontwikkeling
doorgemaakt, ook ikzelf ben door
de opgedane kennis en vooral
ervaring – iets wat heel belangrijk is
in dit werk – steeds beter geworden
in mijn vak.”Die kennis en ervaring komen goed van pas bij het aanpassen van deze
Mercedes Sprinter. “Ik ben nu zo’n drie weken bezig met de bus. Als
eerst heb ik haar helemaal gestript. Daarna ben ik begonnen met de
vloer waterpas maken. De klant gaat namelijk met zijn rolstoel achter het
stuur. Aangezien de vloer voorin omhoog loopt, moet het hoogteverschil
zoveel mogelijk beperkt worden. Daarom heb ik een vier millimeter dikke
metalen traanplaat op de vloer gelegd. Deze plaat biedt meteen wat grip
wanneer meneer zijn rolstoel vastzet in het Dahl-dockingsysteem. De
positie achter het stuur en de afstelling tussen de rolstoel en de
elektrische rolstoelvergrendeling luistert heel nauw. Dit gebeurt tijdens
de eerste tussenpassing met de klant. Het plaatsen van de lift is daarom
ook altijd iets waarmee we in een vroeg stadium beginnen.”
SPECIAL INNOVATIE
& INCLUSIE
33
Een andere mooie aanpassing is de gas- en remschuif. “Door de ziekte ALS
heeft meneer geen kracht meer in zijn benen en verminderde kracht in zijn
armen. Rechts plaats ik daarom een gas- en remschuif. Beweegt hij zijn hand
naar voren dan geeft hij gas, naar achteren remt hij. In de schuif zit een
sensor waarmee we op de computer kunnen zien hoeveel kracht hij heeft en
welke afstelling er dus nodig is. Ook op het stuur zit een bekrachtiging. Zo
kan ik het stuur met mijn pink draaien. De elektronica biedt tegenwoordig
veel mogelijkheden. Mocht de klant meer functionaliteit verliezen kan ik de
gas- en remschuif nog verder aanpassen. Eveneens reserveer ik voorin wat
ruimte voor eventuele toekomstige aanpassingen. Vooruitkijken maakt ook
onderdeel uit van de puzzel. Het is super dat we met deze technieken
mensen zo lang mogelijk zelf auto kunnen laten rijden.”
Deze pagina wordt u aangeboden door
WELZORG AUTO OP MAAT
www.welzorg.nl/auto-op-maat

Geef een reactie