Keolis ontwikkelt cursus Toegankelijkheid voor buschauffeurs

Foto via Wikipedia/Lijn 45

Buschauffeurs van vervoersmaatschappij Keolis (waar ook Syntus en allGo onder vallen) krijgen vanaf 2020 een verplichte bijscholingscursus over het onderwerp Toegankelijkheid. Dat vertelt René Nekken, concessiemanager Veluwe en Midden-Overijssel. Ruim een jaar geleden kreeg een buschauffeur van Keolis te maken met een klacht van een rolstoelgebruiker.

“Die klacht kwam via de krant bij ons terecht”, vertelt René Nekkers. Onder deze concessie vallen zo’n 280 bussen en er werken bijna 700 chauffeurs. “Naar aanleiding van de klacht hebben we contact opgenomen met Toegankelijk Zwolle én hebben we de chauffeur en de rolstoelgebruiker in kwestie bij elkaar gebracht. Dat is wat ons betreft beter dan het via de krant uitvechten.”

Meer begrip door gesprekken
Het eerste contact leidde ertoe dat op regelmatigere basis ontmoetingen werden georganiseerd tussen buschauffeurs en mensen met een beperking. Nekkers: “Deze gesprekken zorgen voor meer onderling begrip en uiteindelijk tot een prettigere reis voor iedereen.” Om toegankelijkheid structureler onderdeel te laten zijn in de ontwikkeling van een buschauffeur, besloot Keolis een opleidingsmodule te maken voor het nascholingsprogramma. Dit bijscholingsprogramma zal Keolis landelijk uitrollen.

Bewustwording
De module wordt door E&R Opleidingen ontwikkeld, in samenwerking met Toegankelijk Zwolle, een belangenorganisatie van ervaringsdeskundigen. Hoe de opleiding er inhoudelijk precies uit komt te zien, wordt momenteel nog bepaald. Veel aandacht zal er zijn voor bewustwording, weet Nekkers. “De chauffeurs leren onder meer welke beperkingen er allemaal zijn en waar je rekening mee dient te houden: je hebt natuurlijk niet alleen maar te maken met mensen in een rolstoel.”

Wellicht komt er in het programma ook ruimte om zelf ervaring op te doen, gaat hij verder. “Bijvoorbeeld door met een blinddoek te lopen. Op die manier ervaren de chauffeurs zelf dat het voor iemand die blind of slechtziend is, handig is om iets meer tijd te krijgen bij het zoeken van een plekje in de bus. Daarnaast zal er natuurlijk aandacht zijn voor de praktische kant van het verhaal: hoe zet je bijvoorbeeld een rolstoel goed vast.”

Rijtijden aanpassen
De chauffeurs van Keolis zijn blij met de extra aandacht voor toegankelijkheid, aldus de concessiemanager. “Ze leren het gesprek aan te gaan. Je kunt in een bus bijvoorbeeld maar één rolstoel meenemen. Als er dan nog iemand in een rolstoel bij de halte staat kan je doorrijden, maar je kunt ook even stoppen en uitleggen waarom je diegene niet kunt meenemen.”

De gesprekken, die als opmaat dienden voor de ontwikkeling van de opleidingsmodule, hebben al de eerste vruchten afgeworpen. “We hebben kritisch gekeken naar de rijtijden op sommige lijnen waar regelmatig iemand met een rolstoel op meereist. Je wilt daar graag de voor tijd nemen, maar dat moet wel passen.”

(Bron: OV-magazine)

Geef een reactie