Is de brommobiel de nieuwe scooter in het verkeer?

Foto via Flickr/**AB**

In de grote steden, en dan met name in Amsterdam, wordt het steeds drukker op de fietspaden. Naast fietsers en brommerrijders maken ook steeds meer bestuurders van zogenoemde Light Electric Vehicles (LEV) en compacte gehandicaptenvoertuigen gebruik van het fietspad.

Ook steeds meer niet-invalide gebruikers zien de voordelen van zo’n compact autootje. Je hebt er namelijk in de meeste gevallen geen rijbewijs voor nodig, mag er vanaf je 16de al een besturen en kunt ermee op de rijbaan, stoep of het fietspad. Het grootste voordeel is waarschijnlijk dat je het wagentje overal op de stoep mag parkeren, mits je daarmee voetgangers niet hindert.

Droog
Het Italiaanse merk Birò speelt hier bijvoorbeeld op in. Het hippe maar prijzige elektrische wagentje is populair in de welvarende stadsdelen Zuid en Centrum van Amsterdam, oud-voetballer Edgar Davids en Ajax-speler Justin Kluivert zijn er al in gesignaleerd.

Ook bij bedrijven is het karretje populair. Je kunt je er binnen Amsterdam snel mee verplaatsen en in tegenstelling tot de al jaren populaire scooter, zit je ook nog droog als het regent. Een ander wagentje dat in de stad veel gezien wordt, is de door een benzinemotor aangedreven Canta van de firma Waaijenberg mobiliteit. In Amsterdam rijden er zo’n 600 rond. Volgens Frank Vermin, de eigenaar van het bedrijf, klopt het niet dat veel van de Canta’s bestuurd worden door mensen die geen handicap hebben.

“De meeste Canta’s zijn verstrekt door de gemeente Amsterdam en die geven ze echt niet weg als daar geen indicatie voor is”, zegt hij. Zelf verkoopt het bedrijf niet aan particulieren die geen handicap hebben. “Op Marktplaats worden de karretjes ook aangeboden en wij hebben er dan natuurlijk geen zicht op door wie ze worden gekocht.”

Nieuwe regels
Vermin schat dat het in Amsterdam hooguit om een groep van zo’n vijftig oneigenlijke gebruikers gaat. “Vervelend dat door zo’n relatief kleine groep nu de indruk ontstaat dat de meeste Canta’s bestuurd worden door gezonde mensen die er alleen een hebben aangeschaft om van hun parkeerprobleem af te komen”, zegt Vermin. Hij vindt het wrang als daardoor de gebruikers die hem echt nodig hebben misschien benadeeld worden, doordat er allerlei extra regels komen voor het rijden in zo’n voertuig.

Zo vergaderde de Amsterdamse gemeenteraad vandaag al over over de opmars van Light Electric Vehicles en de veiligheid op de weg. Er wordt gewerkt aan een parkeerverbod op de stoep, maar het kan nog wel anderhalf jaar duren voor die maatregel kan worden ingevoerd. Eerst moet er in Den Haag een wetswijziging worden doorgevoerd.

Marcus van Tol van de ANWB heeft de indruk dat het meevalt met de verslechtering van de verkeersveiligheid. “Deze wagentjes rijden meestal niet zo hard. Maar de grootte maakt wel dat ze moeilijk uit de voeten kunnen op het fietspad.”

“Voor dit soort voertuigen zijn fietspaden in steden aan de smalle kant”, zegt hij. De ANWB vindt dat hier bij het ontwerpen van de infrastructuur meer rekening mee moet worden gehouden. “De fietspaden zouden breder moeten worden en langzaam verkeer zou meer prioriteit moeten krijgen in steden.”

Laagdrempelig
Martijn van Es van de Fietsersbond is het hier mee eens. “Die invalidenvoertuigen zijn aan de grote kant voor een fietspad maar je kunt ze niet altijd de rijbaan op sturen omdat ze meestal niet harder rijden dan 30.” Hij pleit ervoor om de snelheid in de bebouwde kom daarom terug te brengen naar 30 kilometer per uur. “Dan is het fietspad weer gewoon voor de fietser.”

(Bron: NOS)

Geef een reactie