Het project is geïnspireerd op het verhaal van videogamestreamer Lance Carr, die een spierziekte heeft. Google werkte samen met Lance om Project Gameface tot leven te brengen. Het volledige verhaal achter het product is hier terug te lezen.
Sindsdien is te zien dat bedrijven als playAbility bouwstenen van Project Gameface gebruiken in hun inclusieve software.
Volgende stap
Nu is Google bezig meer code voor Project Gameface openbaar te maken om ontwikkelaars te helpen Android-applicaties te bouwen om elk Android-apparaat toegankelijker te maken. Via de camera van het apparaat volgt het gezichtsuitdrukkingen en hoofdbewegingen, en vertaalt deze in intuïtieve en persoonlijke bediening. Ontwikkelaars kunnen nu applicaties bouwen waarin hun gebruikers hun ervaring kunnen configureren door gezichtsuitdrukkingen, gebarengroottes, cursorsnelheid en meer aan te passen.
Voor deze release heeft Google samengewerkt met Incluzza, een sociale onderneming in India die mensen met een beperking ondersteunt, om te ontdekken hoe Project Gameface kan worden uitgebreid naar onderwijs-, werk- en andere omgevingen, zoals het kunnen typen van berichten voor familie of het zoeken naar nieuwe banen.
Bij het bouwen van Project Gameface voor Android is het productontwerp en de ontwikkeling gebaseerd op drie kernprincipes:
- Geef mensen met een beperking een nieuwe extra manier om Android-apparaten te bedienen.
- Bouw een kosteneffectieve oplossing die algemeen beschikbaar is om schaalbaar gebruik mogelijk te maken.
- Benut de lessen en leidende principes van de eerste Gameface-lancering om het product gebruiksvriendelijk en aanpasbaar te maken.
Cursor op een Android-apparaat
Google lanceert met deze ontwikkeling een nieuwe manier om een Android-apparaat te bedienen. In feedback kwam naar voren dat ontwikkelaars en gebruikers het waardeerden om een cursor te verplaatsen met hoofdbewegingen en acties uit te voeren via gezichtsuitdrukkingen. Dat idee is ook voor de cursor voor Android-apparaten gebruikt.
Met de technologie worden 52 verschillende gezichtsgebaren herkend, zoals het optrekken van de linkerwenkbrauw of het openen van de mond. Gebruikers krijgen uitgebreide mogelijkheden voor aanpassing van de functies van die gebaren. Ook kun je instellen hoe gevoelig op de verschillende uitdrukkingen gereageerd wordt.
De code voor Gameface op Android is nu open-source beschikbaar op Github.
Bron: Google