Gehandicaptenvervoer in problemen vanwege Europees besluit

Foto via Flickr/Kecko

Het aangepast vervoer voor mensen met een handicap en ouderen komt in de problemen door een Brussels besluit. Honderden vervoersbedrijven worstelen met verplichte verduurzaming die Europa vanaf maart 2019 oplegt aan bestelbussen, waardoor chauffeurs nodig zijn met een D-rijbewijs. Vreemd, want koerierdiensten mogen wél met B-rijbewijzen werken.

Dat stellen Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en RAI Vereniging nu Europa ons land geen ontheffing verleent om volledig elektrische bestelbussen met een gewicht van meer dan 3500 kg met een B-rijbewijs te mogen besturen.

“Dit zet de vervoerswereld volledig op zijn kop en zal ingrijpende gevolgen hebben”, voorspelt Bertho Eckhardt van KNV. “In de praktijk betekent dit dat alleen bestuurders in bezit van een busrijbewijs nog in deze busjes mogen rijden. Een onbegrijpelijk besluit, want koeriersdiensten krijgen deze ontheffing wél, maar het school- en gehandicaptenvervoer – waar veel vrijwilligers actief zijn – niet. Terwijl ze in dezelfde soort busjes rondrijden.”

Minister: ‘We wilden dit voorkomen’
“Wij hebben geen enkel begrip voor dit besluit. Het staat ook nog eens haaks op het streven om zowel de klimaat- als luchtvervuilingsproblemen terug te dringen”, stelt Steven van Eijck van RAI Vereniging. “Met de introductie van volledig elektrische bestelbussen neemt het ledig gewicht van een bestelbusje door de accu’s echter met een paar honderd kilo toe, waardoor het maximaal geladen gewicht boven de 3500 kg uitkomt en dus een B-rijbewijs niet meer volstaat. Daardoor kunnen straks honderden vervoerders niet aan hun verplichtingen voldoen, omdat de meeste van de 15.000 chauffeurs geen busrijbewijs bezitten.”

KNV en RAI Vereniging dringen er daarom bij minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat op aan om de problematiek in Brussel te bespreken en de Europese Commissie te verzoeken de tijdelijke ontheffing te verbreden naar personenvervoer. De bewindsvrouw reageert: “We hebben ons in Brussel tot het uiterste ingespannen om dit te voorkomen. Uiteindelijk is besloten dat een ontheffing voor personenvervoer er niet komt. Ik begrijp de frustratie hierover.”

Lees verder, over de reactie van BIOS-groep dat door de maatregelen wordt getroffen, via de Telegraaf.

(Bron: Telegraaf)

  15 comments for “Gehandicaptenvervoer in problemen vanwege Europees besluit

  1. j m t lam
    14 oktober 2018 at 15:46

    Het word steeds gekker hier in nederland

    • annemarie huijgens-nijssen
      15 oktober 2018 at 12:04

      Is een europees besluit dus heel europa is gek

  2. Rolf Berends
    14 oktober 2018 at 15:48

    Dit is weer een van de regels die bemoeizucht van Brussel weer duidelijk naar voren brengt. Sturen alleen op hoofdlijnen blijkt moeilijk.
    Laat de mensen in Brussel eerst eens kijken wat ze als bestuursorgaan beter en duurzamer kunnen doen en de apparaatskosten naar beneden brengen. Bijvoorbeeld duidelijk kiezen voor 1 lakatie vanwaar wordt bestuurd in plaats van om de maand te verhuizen van Brussel naar Straatsburg vice versa. En iets doen aan de belachelijk hoge salarissen van de ambtenaren. Daar gewoon een gemiddeldecnemen van alle Europeese landen en dat als salaris hanteren. Scheelt al met al een kleine 50% per jaar aan apparaatskosten schat ik in. Dit geld kan dan besteed worden aan opleiding van al die vrijwilligers die ineens een D rijbewijs nodig hebben. Europabreed…..

  3. T. Pastoor
    14 oktober 2018 at 17:27

    Zoals gewoonlijk worden dit soort beslissingen gemaakt door mensen zonder een beperking met als gevolg dat zij alleen maar het papierwerk en opbrengst te zien krijgen en niet hoe deze in de praktijk werken

  4. Wim Mraz
    14 oktober 2018 at 21:31

    Alweer de zwakkere mensen aanpakken, het is schandalig wat er nu gaat gebeuren.
    Mocht hier geen verbetering in komen staan de ouderen, gehandicapten op een afgrond een afgrond naar verderf daar zij dan nergens meer heen kunnen.
    Nederland is het enige land die dit vervoer van de grond herft gekregen en misschien daardoor het financiële kwantum daardoor niet haalt om de EU vraagt, maar waar gaat het om, om mensen of om geld.
    Nu wordt het tijd voor Rutte om eindelijk zijn grote bek open te maken en zich daarvoor sterk maakt en de bijdrage aan de EU verlaagt om zijn ouderen en gehandicapten dit systeem te laten behouden, mensen met een handicap vragen niet om een handicap, ouderen die ouder worden hebben gebreken, mensen in de politiek hebben de gebreken reeds op vroegere leeftijd.

    • jb
      18 oktober 2018 at 18:44

      Rutte is aan zijn derde tevens laatste termijn bezig. Hij denk nu alleen aan zichzelf. hoe kom ik het best uit de kamer voor mijzelf.
      Wat zijn we toch blij met de Eu. ???? ba.

  5. Tim Holierhoek
    15 oktober 2018 at 11:58

    werkelijk een grof schandaal stelletje eurofiellen!!! nu moeten waaronder ik die gewoon met rijbewijs b op een rolstoel bus rijd voor een hel fijne ondernemer straks dus voor het D rijbewijs en wie gaat dat betalen? het is dus buigen of barsten dus blijkbaar en je raakt hiermee een kwetsbare groep die van het vervoer afhankelijk is!!!

  6. Yeb
    15 oktober 2018 at 13:50

    Gelijke monniken gelijke kappen, gelijkstellen met beroepsgoederenvervoer.

  7. Katharina Alders
    15 oktober 2018 at 14:34

    Het is te gek voor woorden, de Gehandicapten mogen straks weer achter de Geraniums gaan zitten weg kwijnen, kom op Den Haag dit laten wij toch niet Gebeuren

  8. Linda de Lang-Munster
    15 oktober 2018 at 15:56

    Belachelijk! Waarom koeriers wel en personenvervoerders niet? Mijn man is al 27 jaar chauffeur en rijd deze doelgroep. Een paar jaar geleden wilde hij zijn D rijbewijs halen maar door de verplichte code 95 gaat dat niet omdat hij moeite heeft met het rekenwerk. Nu heb ik deze boeken ook gelezen en er staan dingen in die allang niet meer gebruikt worden zoals het berekenen en het lezen van een papieren tachograaf. Waarom moet je weten hoeveel uren je mag rijden als je alleen rijd of als je met 2 bent en hoe zijn de regels in het buitenland. Veel onnodige kennis, dure cursussen waar de meeste voor zakken en nog meer chauffeurs tekorten waardoor er nog meer ellende ontstaat en nog meer bedrijven over de kop gaan. Lang leve Brussel!

    • Silvia
      16 oktober 2018 at 04:44

      Het schijnt dat je voor je D1 rijbewijs wat je hiervoor nodig zal hebben, geen code 95 hoef te halen. Dat valt dan weer mee, maar het blijft belachelijk!!!

  9. Paul
    15 oktober 2018 at 16:41

    Maar o wee als een van de Europese ****, want dit kan je geen minister of ambtenaar meer noemen, zulk vervoer zou moeten gebruiken of een van zijn kinderen, het zou dan wel opgelost worden.
    Als zij in Brussel os Straatsburg niet beter kunnen, hun C4 en buiten zonder enige vergoeding of rijkelijk pensioen.

    -Bericht beheerder: hou het netjes a.u.b.-

  10. Jan Derk Tuijtel
    15 oktober 2018 at 21:18

    Taxibusje rijden is een gunst,Maar je pensioen halen is een KUNST!!!!

    AFZ: een sjouwfeur van Noot

  11. Alfred Vorsselman
    16 oktober 2018 at 08:41

    Kan die grens van 3500 kg niet wat worden opgeschroefd zodat de elektrische bussen alsnog met een B-rijbewijs kunnen worden bestuurd? Of komt die grenswaarde ook uit Brussel?

  12. Cin
    18 oktober 2018 at 11:50

    Ik vraag me af of dit ook in landen zoals Polen geldt….