Game-ontwikkelaar Ubisoft werkt aan toegankelijkheid van games

Afbeelding van Jan Vašek via Pixabay

Naar aanleiding van Global Accessibility Awareness Day 2020 vertelt Ubisoft-topman David Tisserand in een interview meer over hoe het bedrijf zijn games in de toekomst toegankelijker wil maken voor het grote publiek, en dan vooral voor mensen met een lichamelijke handicap.

Volgens Tisserand focust Ubisoft al sinds 2017 sterk op toegankelijkheid. Toen richtte het bedrijf immers voor het eerst een toegankelijkheidsteam op. Zo ontdekte dat team na de release van Assassin’s Creed Origins dat de ondertitels in die game niet vergroot konden worden.

Vanaf het begin geïntegreerd
Aangezien die toevoeging na de release erg lastig bleek te zijn, denkt het bedrijf sindsdien vanaf de prille ontwikkelingsfase van games na over toegankelijkheidsopties. Daardoor bevat Assassin’s Creed Odyssey bijvoorbeeld wel aanpasbare ondertitels en knoppencombinaties.

Testers met beperking
Daarnaast verstuurt Ubisoft sinds 2018 review-exemplaren naar bepaalde personen met een lichamelijke handicap. Via hun feedback krijgt het team een goed beeld van hoe toegankelijk de games van het bedrijf zijn. Bovendien bieden de PlayStation 5 en Xbox Series X volgens Ubisoft meer mogelijkheden, waardoor het bedrijf nu ook werkt aan meer opties voor slechtziende spelers. Volgens Tisserand stellen zich daar momenteel echter nog heel wat uitdagingen.

(Bron: Eurogamer)

Geef een reactie