Denigrerende taal jegens handicap op sociale media schadelijkst bevonden

11 februari 2022 - Redactie Support Magazine

Kaspersky, leverancier van cyberbeveiliging, heeft onderzoek gedaan naar de houding van consumenten ten opzichte van sociale media en privacy. Hieruit blijkt dat alles wat men op sociale media plaatst gevolgen kan hebben voor zowel persoonlijke relaties als carrièrevooruitzichten. Als meest schadelijk type bericht wordt het gebruik van denigrerende taal jegens mensen met een handicap genoemd.

Volgens het onderzoek geeft 45 procent van de ondervraagde Nederlanders aan dat hun sociale-mediaprofielen niet representatief zijn voor hun authentieke zelf – 30 procent van degenen die oude sociale-mediaberichten hebben herzien of verwijderd, heeft dit in de afgelopen twee jaar gedaan en 7 procent is bereid nog verder terug te gaan. Ook bleek dat minder dan een vijfde (18 procent) niets van hun aanwezigheid op sociale media zou willen verwijderen, terwijl bijna een kwart (22 procent) een foto waarin zij zijn getagd wil verwijderen en iets minder dan een vijfde (19 procent) een post zou willen verwijderen waarin zij eerder misinformatie hebben gedeeld.

Hoewel er een groot aantal berichten is die doorgewinterde sociale-mediagebruikers misschien willen verwijderen, zijn dit de drie onderwerpen die werden genoemd als grootste kans om problemen te veroorzaken in de toekomst:

Taalgebruik dat denigrerend is tegenover mensen met een handicap

Als meest schadelijk type bericht werd het gebruik van denigrerende taal jegens mensen met een handicap genoemd. 34 procent van de Nederlanders gaf aan dat zij denken dat dit soort berichten problemen kunnen veroorzaken voor hun carrièremogelijkheden en/of relaties zou kunnen schaden.

  • Vrouwen schatten dit erger in dan mannen, 39% van de Nederlandse vrouwen denkt namelijk dat deze berichten schadelijk kunnen zijn tegenover 23% van de Nederlandse mannen.
  • De ernst wordt ook verschillend ingeschat per leeftijdsgroep. Zo denkt 42% van de Nederlanders tussen 22 – 34 jaar dat dit soort berichten problemen kunnen veroorzaken, van de groep 35-plussers denkt 41% dit en de jongeren tussen 16 - 21 jaar schat dit het minst erg in met 25%.
  • Ook tussen de regio's zitten verschillen. In het Westen voorzien de meeste respondenten problemen met dit type posts, namelijk 41%, gevolgd door het Zuiden met 36% en het Noorden en Midden beide met 30%.

Meer dan de helft (56 procent) van de Nederlandse respondenten zei ook dat hun mening over iemand negatief beïnvloed zou worden als ze die persoon een opmerking of bericht zien liken waarin denigrerend wordt gesproken over het uiterlijk van een persoon.

  • Ook hier weegt dit voor vrouwen zwaarder dan voor mannen. Van de Nederlandse vrouwen gaf 60% aan dat dit hun mening negatief beïnvloed tegenover 47% van de Nederlandse mannen.
  • Binnen de leeftijdsgroepen tillen de 35-plussers hier het zwaarst aan met 60%, van de 22 – 35-jarigen gaf 55% aan dat dit hun mening negatief zou beïnvloeden en 54% van de 16-21-jarigen gaf dit aan.

Anti-vaccinatie berichten en ontkenning van klimaatverandering

Een derde (33 procent) van de mensen zei dat ze dachten dat berichten met anti-vaccinatie-opvattingen in de toekomst schade zou kunnen aanrichten en 37 procent gaf aan dat hun beeld van een persoon negatief beïnvloed zou worden als ze die persoon een bericht zien liken over het feit dat diegene anti-mondkapje of anti-vaccinatie is.

17 procent van de Nederlanders denkt dat posts waarin klimaatverandering wordt ontkend bijzonder schadelijk kunnen zijn. Daarnaast zou 30 procent negatief denken over iemand die een anti-klimaatverandering bericht liket. Bovendien zou 35 procent negatief denken over iemand die een bericht over een complottheorie leuk vindt.

Nodige voorzichtigheid

David Emm, hoofd-securityonderzoeker bij Kaspersky, zegt hierover: "De mogelijkheid om zo veel meningen te delen, met zoveel gemak, kan problemen veroorzaken wanneer mensen openlijk discussiëren over onderwerpen die verdeeldheid zaaien. Je moet altijd onthouden wie je berichten kan bekijken en wat er met de posts gebeurt, zelfs nadat ze zijn bewerkt of verwijderd. Gesprekken over gezondheidszorg, klimaatverandering en sociale oorzaken kunnen aanleiding geven tot verhitte discussies en misbruik. Het is het beste om alle sociale media met de nodige voorzichtigheid te gebruiken en goed na te denken of je standpunten privé of publiekelijk moeten worden gedeeld, zodat je er later geen spijt van krijgt. Sociale media kunnen zo machtig zijn en met een beetje vooruitziendheid kun je de controle houden over je online persona."

(Bron: Kaspersky)

Altijd op de hoogte blijven?