Campagne #DitisCP van start om cerebrale parese bekender te maken

6 november 2019 - Redactie Support Magazine

CP Nederland, de vereniging van mensen met cerebrale parese (voorheen BOSK), heeft de campagne #DitisCP gelanceerd. Cerebrale parese (CP) is de meest voorkomende lichamelijke beperking bij kinderen. CP is niet te genezen. Tegelijkertijd is het de minst bekende handicap, waardoor mensen snel hun oordeel klaar hebben. Doorzettingsvermogen is een van de talenten die veel mensen met CP in huis hebben en staat daarom in deze campagne centraal.

In Nederland worden ieder jaar 400 baby's met CP geboren, maar desondanks kent bijna niemand deze aandoening. Hierdoor lopen deze kinderen, jongeren en volwassenen tegen een hoop vooroordelen aan. Cerebrale parese (spasticiteit) is een vroege of aangeboren beschadiging in de hersenen die leidt tot één of meer lichamelijke handicaps.

Vlogger Sanny Verhoeven in gesprek met Evelyn

Vlogger Sanny Verhoeven ('Sanny zoekt geluk') interviewt Evelyn Koelewijn (33 jaar) over haar leven met CP. Evelyn vertelt over de vooroordelen en uitdagingen waar zij in haar leven mee te maken heeft. Evelyn moet soms hulp vragen aan andere mensen, werd vroeger niet voor vol aangezien omdat ze anders loopt en praat en ze moet omgaan met haar beperkte energie.

Leven met CP is topsport en eist veel van je lichaam. En het vraagt van iedereen met CP veel doorzettingsvermogen om het leven te leiden zoals jij dat wil. Evelyn is hier een inspirerend voorbeeld van. Bekijk de video van Sanny en Evelyn op de website.

Quiz

Vanuit de vlog wordt de kijker uitgenodigd om deel te nemen aan de quiz: 'Wat voor doorzetter ben jij?' Hoe zou jij omgaan met verschillende situaties als jij zelf CP zou hebben? In vier vragen ontdekken mensen wat voor type doorzetter zij zijn: creatief, sociaal of eigenwijs. De quiz staat hier.

Meedoen?

Deel berichten van de campagne met #DitisCP en kijk voor meer info ook op de campagnewebsite DitisCP.nl. De campagne loopt tot en met 30 november.

(Bron: CP Nederland)

Altijd op de hoogte blijven?