Voor Patrick gaat daarmee een droom in vervulling. Hij vertelt: “Voorheen reed ik ook Mercedes, een Vito. Dat was een heel eenvoudige versie met ook een veel minder sterke motor. Ik ga er qua luxe dus flink op vooruit. Qua aanpassingen veranderde er eigenlijk niets. De auto is nog zo nieuw dat er de komende tijd nog wat gefinetuned wordt. Kleine dingen hoor, zoals de nulstand van het kantelpedaal om gas te geven en te remmen en dat ik het pedaal met de juiste kracht kan bedienen. Het is het allernieuwste type V-Klasse en de meest luxe versie die er is, met zo’n ster bovenop de motorkap. Ik wilde die al heel lang en heb er ook jaren hard voor gewerkt. Nu kon het.”
Overstap
Dat harde werken doet Patrick sinds vijf jaar bij Tijssens Electrotechniek in Heeze, onderdeel van de VDK Groep. Als tendermanager draagt de Brabander o.a. zorg voor aanbestedingen, inkoop en verkoop. Het bedrijf houdt zich onder andere bezig met elektrotechniek en veiligheidssystemen. “We werken veel aan rijksvastgoed, zoals locaties van politie en justitie. Denk daarbij aan projecten voor penitentiaire inrichtingen. Ik runde daarnaast ook een eigen bedrijf, maar op een gegeven moment werkte ik meer dan zestig uur per week. Dus dat heb ik afgebouwd. Maar ik werk al mijn hele leven in de veiligheidswereld. Direct na mijn opleiding begon ik bij een adviesbureau voor ‘safety and security’. Ik begon als engineer en volgde diverse vervolgopleidingen, waarna ik in 27 jaar doorgroeide tot projectleider en adviseur. Totdat ik vijf jaar geleden iets heel anders wilde en de overstap maakte.”
Bewust van risico’s
Na ruim drie decennia actief te zijn in de veiligheidswereld is het ontwikkelen van een beetje beroepsdeformatie niet ongewoon. “Je bent je toch meer bewust van risico’s. Daarom heb ik thuis ook de nodige voorzieningen, zoals camera’s en een anti-inbraakinstallatie. Het geeft me toch een veiliger gevoel. Zo kan ik op afstand al kijken wat er om de woning gebeurt, want dat is voor mij anders toch wat lastiger. Ik heb die beveiliging bovendien nodig voor mijn werk, want ik heb soms ook gegevens bij me van lopende projecten en die moet ik veilig kunnen opbergen.”
Vaak rijd ik alsnog het meeste zelf.
Het bedrijf waar Patrick voor werkt, houdt zich ook bezig met domotica. Toch hangt Patricks woning niet vol met slimme foefjes. “Ik heb beperkte domotica voor het in- en uitschakelen van de verlichting, zodat ik op één plek de verlichting aan of uit kan zetten. Om het nog makkelijker te maken ga ik dit nog laten omzetten naar een app, zodat ik de verlichting via mijn telefoon kan bedienen.”
Thuis achter het stuur
Die projecten bezoekt Patrick dus met zijn V-Klasse, waardoor de bus veelvuldig voor woon-werkverkeer ingezet wordt. Hij voelt zich erg thuis achter het stuur. “Ik rijd heel graag. In de nazomer ga ik met mijn vrouw met de V-Klasse op vakantie. We rijden dan naar ons vaste adresje in Alicante (in Spanje). Daar gaan we al jaren heen en we verblijven dan in een volledig toegankelijke vakantiewoning. Daarbij zit ook een zwembad met zwembadlift. De rit ernaartoe doen we op ons gemak, in drie dagen met twee overnachtingen. Elke dag zo’n 600 tot 700 kilometer rijden en onderweg stadjes bezoeken, rondkijken en lekker eten. Vooraf zeggen we tegen elkaar wel dat we afwisselen, maar vaak rijd ik alsnog het meeste zelf.”


