ANVR: ‘Meer aandacht voor vakantiegangers met beperking’

Foto door Bomel via Pixabay

De Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) wil meer aandacht voor vakantiegangers met een handicap en/of zorgvraag. Daarom wordt een platform ‘Aangepaste Vakanties’ binnen de ANVR opgericht dat meer aandacht voor deze doelgroep gaat vragen.

Dat werd dinsdag in Utrecht bekendgemaakt, waar voor de eerste keer, en volgens de organisatoren zeker niet de laatste keer, het symposium ‘Op weg naar een inclusieve reissector’ werd gehouden.

Barrières
Er is (internationale) regelgeving als het gaat om de rechten van reizigers met een beperking, maar de vraag is tegen welke barrières zij aanlopen. Zowel voor, tijdens als na de reis. Hoe ziet de ‘customer journey’ van deze reiziger er uit, waar kan de reissector invloed op uitoefenen en hoe kan zij inspelen op deze groeiende groep mensen?

Enquête en interviews
De organisatoren van dit eerste symposium zijn ANVR, BUAS (Breda University of Applied Sciences-Tourism), Hogeschool Saxion en CELTH. Zij hebben een enquête gehouden en interviews afgenomen onder mensen met een beperking of hun hulpverleners. Dit rapport is dinsdag gepresenteerd en dienst om meer helderheid te krijgen over de toegankelijkheid en specifieke diensten bij het kiezen van een vakantie.

Toegankelijkheidscoördinator
“Belangrijk is te beseffen dat de behoeften van mensen met een beperking verschilt en dus ook de benodigde hulp. Om te beginnen is dan ook juiste en complete informatie geven essentieel”, zegt ANVR-voorman Frank Oostdam. “Naast goede training, educatie en informatie wordt in het onderzoek ook gepleit voor het aanstellen van een zogenaamde ‘toegankelijkheidscoördinator’. De reissector kent zo’n soort functie al als het gaat om duurzaam toerisme.

Ketenverantwoordelijkheid
Frank Oostdam: “Ondanks dat elke schakel in de keten (vervoer, verblijf, activiteiten) zelf verantwoordelijk is voor het toegankelijker maken voor mensen met een beperking, heeft een reisorganisatie ook ketenverantwoordelijkheid. Niet alleen, maar samen met lokale overheden, accommodaties en andere partijen op de bestemming kunnen zij ondersteunen bij het ‘inclusief maken’ van een bestemming voor iedereen.”

(Bron: Travmagazine)

Facebook Twitter Email

  4 comments for “ANVR: ‘Meer aandacht voor vakantiegangers met beperking’

  1. J. Van Steenbergen
    18 december 2019 at 13:23

    Op veel stranden in Nederland zijn tegenwoordig strandrolstoelen beschikbaar maar dan ben je afhankelijk van iemand anders. Op weinig plaatsen kun je zelf de waterlijn bereiken vooral waar ook waar het gehele jaar honden zijn toegestaan. In de provincie Zeeland blijven gemeenten en provincie naar elkaar wijzen.

  2. Willem Venema
    18 december 2019 at 20:12

    Het blijft aanmodderen en ook dit symposium zal daar geen verandering in brengen.

  3. 20 december 2019 at 18:23

    En daarom hebben wij nu een villa in zuid Frankrijk gebouwd, inclusief alle hulpmiddelen. Want “aangepast” of geschikt voor gehandicapten is een ruim bergrip en …..ons huis is te huur, zodat anderen hier ook gebruik van kunnen maken https://villasourcedubonheur.nl/

  4. Tonny van boxel ( mevr)
    28 december 2019 at 14:55

    Ik heb me al heel vaak bij verschillende organisaties aangemeld als tester. Ik zit in een rolstoel maar ben verder geheel zelfstandig.het lijkt me heel waardevol om te zien waar het echt rolstoel vriendelijk is ook met name de vliegtuigmaatschappijen. Maar helaas niemand die het tot nu toe interessant genoeg vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *