Amerikaanse autoriteiten richten pijlen op Uber vanwege korte instaptijd

11 november 2021 - Redactie Support Magazine

Het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft Uber woensdag voor een federale rechtbank in Californië gedaagd, omdat het zijn dienst niet heeft afgestemd op mensen met een handicap. Zij moeten soms meer betalen voor ritten, omdat ze niet snel genoeg in een auto kunnen stappen. Dat meldt Business AM.

Sinds 2016 legt Uber de klant een geldboete op wanneer de chauffeur langer dan twee minuten wacht op de vooraf afgesproken ontmoetingsplaats (5 minuten voor Uber Black- of SUV-klanten). Het openbaar ministerie betoogt in de dagvaarding echter dat "veel passagiers met beperkte mobiliteit om verschillende redenen meer dan twee minuten nodig hebben om in of uit een voertuig te stappen". De autoriteiten vermelden rolstoelen en rollators, "die moeten worden opgevouwen en opgeborgen in het voertuig".

Volgens het door de aanklager aangehaalde bewijs heeft Uber per geval klanten met een handicap die meer moesten betalen voor hun ritten, terugbetaald. Maar het platform heeft soms ook geweigerd verzoeken op deze basis in overweging te nemen. De chauffeurs kunnen de parameters van de rit niet wijzigen om te voorkomen dat klanten met beperkte mobiliteit worden benadeeld.

In strijd met wet tegen discriminatie

Volgens het Amerikaanse ministerie van Justitie zijn deze praktijken in strijd met de Americans with Disabilities Act (ADA), een belangrijke wet tegen discriminatie van mensen met een handicap die in 1990 door het Amerikaanse Congres werd goedgekeurd.

In een reactie die door een woordvoerder naar AFP werd gestuurd, zei Uber dat het "vorige week" een verandering op dit gebied had doorgevoerd. "Van nu af aan zal de vergoeding voor het overschrijden (van de instaptijd) worden kwijtgescholden voor elke passagier die verklaart dat hij of zij een handicap heeft," aldus de groep.

Uber ontkent dat zijn regels en prijzen in strijd zijn met de ADA en zegt dat het "zijn producten zal blijven verbeteren om het voor iedereen gemakkelijk te maken om zich thuis te verplaatsen".

(Bron: BusinessAM/Belga)

Altijd op de hoogte blijven?