Als de hulpmiddelenbranche me in de steek laat

21 november 2019 - Redactie Support Magazine

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor hulpmiddelen die maken dat je kunt 'meedoen'. Maar steeds vaker komt het voor dat je, door toedoen van de hulpmiddelenbranche, aan huis gekluisterd zit of zelfs dagen in bed moet doorbrengen omdat er iets aan je rolstoel stuk is. Dave Brussé laat dit niet gebeuren. Inmiddels is hij zover dat hij zijn leverancier onderdelen laat opsturen en hij zijn 'mannetjes' vraagt reparaties uit te voeren.

Officieel mag je niets aan je rolstoel (ver)sleutelen, want het is niet je eigendom. Het hulpmiddel krijg je, veelal in natura, via de gemeente verstrekt en wordt geleverd en onderhouden door de leverancier. "Klopt," zegt Dave Brussé die een flinke teug neemt van zijn beademingsapparaat om vervolgens van wal te steken, "maar als de hulpmiddelenbranche me in de steek laat, dan doe ik het toch echt lekker zelf!"

Aanbesteding

"Het is helemaal verkeerd gegaan toen gemeenten gingen werken met aanbestedingen," vervolgt Dave. "De leverancier die de hulpmiddelen tegen de scherpste prijs kon leveren, kreeg het contract met de gemeente. De hele branche is op deze manier uitgeknepen, wat natuurlijk ten koste is gegaan van de kwaliteit. Eenvoudige reparaties kunnen nog wel worden uitgevoerd, maar er zijn nu geen mensen meer met kennis, mensen die maatwerk kunnen leveren. Nog wel bij een paar kleinere en wat meer gespecialiseerde leveranciers, maar niet meer bij die grote jongens."

Luisteren

Dave kan er een boek over schrijven. "Het begon al bij de levering van deze elektrische rolstoel. Op zich een prima stoel, maar ik was enorm aan het stoeien met de zithouding. De stoel was al vier of vijf keer terug geweest en nog zat ik niet lekker. Ik kreeg maar niet uitgelegd wat eraan moest gebeuren, heel frustrerend. Ik was het zat en belde Jeroen van Bemmel van Mobiel autoaanpassingen." "Een van zijn klusmannetjes," lacht Jeroen. "Jaha. Jeroen heeft destijds mijn bus aangepast. Hij haalde de zitting van de rolstoel en kantelde het frame naar voren. Even testen, nog even iets verstellen, en met een paar uur zat ik zoals ik wilde zitten."

Meer lezen?

Je kunt het decembernummer (editie 6/2019) hier bestellen. Wie in de toekomst verzekerd wil zijn van automatische toezending van elke editie, kan natuurlijk beter een abonnement nemen. Je bent al abonnee vanaf € 19,99 per jaar.

Altijd op de hoogte blijven?