Nieuwe generatie Sprinter-trein wordt toegankelijker

2 oktober 2015 - Redactie Support Magazine

Vertegenwoordigers van consumentenorganisaties in het Locov (onder andere Rover en Ieder(in)) namen op uitnodiging van NS een kijkje in een model van de nieuwe Sprinter die voor NS gebouwd gaat worden.

Doel van de reis was zowel een eerste kennismaking met de sprinter als gebruikmaken van de mogelijkheid input te geven op het ontwerp.

De nieuwe CAF-sprinter

De nieuwe sprinter lijkt op een wat modernere versie van de huidige SLT-sprinter: de trein SNG (‘Sprinter Nieuwe Generatie’) kent ook veel transparantie en staplaatsen. Het verschil tussen de 1e en 2e klas is vrij marginaal. De stoelen, door reizigers gekozen na een stoelentest op Rotterdam Centraal, zitten in de 1e klas net iets luxer. Ten opzichte van de huidige sprinters kent de SNG een aantal vernieuwingen op het gebied van toegankelijkheid:

  • ruime, rolstoeltoegankelijke toiletten met een babyverschoontafel en handgrepen
  • een speciale uitschuiftrede voor rolstoelers of mensen met een kinderwagen, zodat zij eenvoudig de trein in kunnen
  • een groot multifunctioneel balkon voor bagage, kinderwagens en fietsen
  • stopcontacten en USB-laders in zowel de 1e als 2e klas
  • 10% 'priority seats', voor bijvoorbeeld reizigers die slecht ter been zijn

Ervaringen van gebruikers

De nieuwe Sprinters die CAF voor NS gaat bouwen zijn gebaseerd op een bestaande trein, waarvoor het wiel dus niet hoeft te worden uitgevonden. De trein wordt aangepast aan de laatste Nederlandse eisen. Het doel van het bezoek aan de CAF-fabriek was om de laatste versie van het ontwerp te laten testen door reizigers en vertegenwoordigers van consumentenorganisaties. Dit gebeurde in een model van de trein op ware grootte. De nieuwe input van de reizigers en de consumentenorganisaties wordt nu betrokken bij het definitief maken van het ontwerp. Zo hadden de deelnemers goede suggesties voor reizigers met een functiebeperking. Door aanpassing van knoppen en handgrepen in de trein kunnen deze bijvoorbeeld nog beter zichtbaar en voelbaar gemaakt worden.

Zitplaatsen

Een deel van de NS-vloot is aan vervanging toe en steeds meer reizigers nemen de trein. Daarom komen er nieuwe sprinters en intercity’s en gebruikt NS momenteel oudere dubbeldekkers uit de reserves. Een deel van de nieuwe Sprinters wordt geleverd door fabrikant CAF (vanaf 2018). Dit ontwerp wordt dus nu getest waarna de productie wordt voorbereid en later de bouw kan starten. Andere nieuwe sprinters worden via een spoedorder geleverd door fabrikant Stadler en komen eind 2016 al. Het nieuwe materieel is hard nodig want eind dit jaar verdwijnen zo’n 6000 zitplaatsen met de afvoer van de Mat64-treinen. NS verwacht dit gemis het komende jaar nog wel te kunnen opvangen.

(Bron: Rover)

Altijd op de hoogte blijven?